palette
بازتاب هنر نمایشنامه نویسی شکسپیر در تراژدی مرزنشینان اثر ویلیام وردزورث
مرتضی لک

چکیده

عصر رنسانس انگلستان همواره به عنوان عرصه ای بی بدیل برای خلاقیت ادبی در ادوار پس از خودش مطرح بوده است. در دوران زمامداری چهل و پنج سالۀ ملکه الیزابت اول، از 1558 تا 1603، و نیز دوره پادشاهی جیمز اول که از سال 1603 تا 1625 به طول انجامید، فرهنگ، هنر و ادب انگلستان دستخوش تحولاتی و پیشرفت­هایی شگرف شد که حاصل آن، پدیداری شخصیتهایی چون شکسپیر، جان وبستر، تامس میدلتن، جان فلچر، کریستوفر مارلو و تامس کید در نمایشنامه نوسی و ادموند اسپنسر، سر فیلیپ سیدنی، بن جانسن و بسیاری دیگر در شعر شد. این افراد کم و بیش در بسیاری از آثاری که در سده­های هجده و نوزده خلق شدند بازتابهای قابل توجهی یافتد و البته شکسپیر بیش از هر نویسنده دیگری بر سنت ادبی پس از خودش تاثیرگذار بود و ویلیام وردزورث یکی از نویسندگانی بود که بوطیقای شعری و نمایشی شکسپیر را ارج می نهاد و از آن بهره های زیبایی شناختی و سبکی فراوان برد. وردزورث در طول عمر هنری خود تنها یک نمایشنامه نگاشت که در آن رگه هایی ازفن و سبک نوشتار شکسپیر آشکار است. پژوهش حاضر با رویکردی تطبیقی-انتقادی به بررسی نقش شکسپیر در خودآگاهی دراماتیک وردزورث و بازتاب آن نقش در نمایشنامه مرزنشینان می پردازد.

واژگان کلیدی
ویلیام شکسپیر - ویلیام وردزورث - نمایشنامه مرزنشینان - رمانتیسم انگلستان

منابع و مآخذ مقاله

آرین، آزیتا. (1394) «گریز از ساختار ادیپی در هملت». نقد زبان و ادبیات خارجی، دانشگاه شهید بهشتی، دوره‌ی دهم، شماره‌ی چهاردهم، 77-109.

نبی‌زاده نودهی، رخشنده. احمدزاده، شیده. (1397) «جلوه‌هایِ امرِ نشانه‌ای در ساحتِ نمادین: خوانشِ گقتمانِ جنون در سه تراژدیِ برجسته‌ی ویلیام شکسپیر از دیدگاهِ جولیا کریستوا». نقد زبان و ادبیات خارجی، دانشگاه شهید بهشتی، دوره‌ی پانزدهم، شماره‌ی بیستم، 221-243.

Anderson, Dale. “Biography of William Wordsworth.” William Wordsworth. Ed. Harold Bloom. Broomall: Chelsea House Publishers, 2003. 5-52.

Bate, Jonathan. Shakespeare and the English Romantic Imagination. London: Clarendon, 1989.

Beatty, Arthur. William Wordsworth: His Doctrine and Art in their Historical Relation. Madison: University of Wisconsin Studies, 1922.

Burwick, Frederick. Romantic Drama: Acting and Reading. Cambridge: Cambridge UP, 2009.

Carlyle, Thomas. On Heroes, Hero-worship, and the Heroic in History. Vol 3. New York: John Wiley, 1866.

Coleridge, Samuel Taylor. Essays and Lectures on Shakespeare and Some Other Old Poets and Dramatists. London: J. M. Dent and Sons, 1907.

---. “On Mrs. Siddons.” Morning Chronicle, 29 December 1794.

De Selincourt, Ernest. Oxford Lectures on Poetry. Oxford: Clarendon Press, 1978.

Dryden, John. “An Essay on Dramatic Poesy.” Dryden and Howard, 1664-1668. Ed. D. D. Arundell. Cambridge: Cambridge UP, 1992.

Eliot, T. S. The Sacred Wood and Major Early Essays. Mineola: Dover Publications, 1998

Halio, Jay. “Gloucester’s Blinding.” Shakespeare Quarterly 43.2 (1993): 221-223.

Hunt, Leigh. Selected Writings. New York: Routledge, 2003.

Leavis, F. R. “Revaluation (IV): Wordsworth.” Scrutiny 3 (1934-1935): 234-257.

Lynch, Jack. “Criticism of Shakespeare.” Shakespeare in the Eighteenth Century. Eds. Fiona Richtie, and Peter Sabor. Cambridge: Cambridge UP, 2012. 41-59

Milton, John. “On Shakespeare.” John Milton, Complete Shorter Poems. Ed. Stella P. Revard. Chichester: Wiley Blackwell, 2009.

Roy, Ratri. “The Borderers an Eliotian Revival.” Recritiquing William Wordsworth. Eds. Pradip Kumar Patra and Amar Nath Prasad. New Delhi: Sarup & Sons, 2006. 201-210.

Shakespeare, William. The Plays of William Shakespeare in Eight Volumes. Ed. Samuel Johnson. London: J. & R. Tonson, 1765.

Shakespeare, William. The Complete Works. Eds. Jonathan Bate and Eric Rasmussen. London: Royal Shakespeare Company (RSC), 2007.

Sweet, Mary Weaver. The Influence of Shakespeare upon Wordsworth. Published Master's Thesis, University of Tennessee, 1950.

Wordsworth, Christopher. Memoirs of William Wordsworth. Ed. Henry Reed. Vol 2. Boston: 1851.

Wordsworth, William. The Prose Works of William Wordsworth. Ed. Alexander Balloch Grosart. London: Edward Moxon and Sons, 1876.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.