palette
آلوده‌انگاری، رویارویی با امرِ آلوده و تکوینِ هویتِ مردانه در نمایشنامه‌ی هملت از دیدگاه جولیا کریستوا

چکیده

شماری از به‌ یادماندنی‌ترین شخصیت‌های نمایشی در آثارِ ویلیام شکسپیر دچارِ آشفتگیِ روانی هستند. با بررسی و تحلیلِ معضلاتِ روحیِ این شخصیت‌ها بر اساسِ دیدگاه‌های نوینِ علمِ روان‌شناسی می‌توان دریافت که بسیاری از تشویش‌های ذهنیِ آن‌ها از مسائلِ مربوط به بدن سرچشمه می‌گیرد. فرآیندِ شکل‌گیریِ فردیت اساساً در گرویِ اطمینانِ سوژه از داشتنِ بدنی مستقل، پاکیزه و منحصر به خویشتن است. چنین کالبدی دارایِ مرزبندی‌ها و قلمروی مشخص است و هویتِ جنسیِ معیّنی نیز دارد. تلاشِ سوژه برای ساختنِ چنین تصویری از بدن خود صرفاً امری فردی و خصوصی نیست بلکه از معیارها و هنجارهایِ اجتماعی، فرهنگی و ایدئولوژیک درباره‌ی این مقوله‌ها نیز تاثیر می‌پذیرد زیرا سوژه همواره می‌کوشد این تصویر را با آن معیارها هماهنگ کند. بدین ترتیب بدن دیگر امری صرفاَ جسمانی و مادی نیست بلکه به مقوله‌ای فرهنگی و اجتماعی تبدیل می‌شود. جستارِ حاضر می‌کوشد با بررسیِ دغدغه‌هایِ ذهنیِ هملت – به عنوانِ یکی از شاخص‌ترینِ این گونه شخصیت‌ها در آثارِ شکسپیر – درهم‌تیندگیِ تنش‌های روانی و مسائلِ مربوط به بدن را در روانِ سوژه‌ی مذکر تحلیل نماید. بدین منظور با ارجاع به نظریاتِ‌ جولیا کریستوا درباره‌ی آلوده‌انگاری، رویارویی با امرِ آلوده و نقشِ این فرآیندها در تکوینِ فردیت، برخی از کشمکش‌های درونیِ هملت موردِ بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد تا شناختِ بهتری از عللِ‌ پنهانِ آسیب‌های روانی و آشفتگیِ ذهنیِ او به دست آید.

واژگان کلیدی
آلوده‌انگاری - امرِ آلوده - بدن - ویلیام شکسپیر - جولیا کریستوا

منابع و مآخذ مقاله

Ahmadzadeh, Shideh. “Death or Immortality: A Psychoanalytical Study of William Shakespeare’s Sonnets.” Critical Language and Literary Studies 2.1 (Fall and Winter 2009-2010): 1-13.

Aryan, Azita. “Escaping from the Oedipal Structure.” Critical Language and Literary Studies 10.14 (Spring and Summer 2016)

Belsey, Catherine. Shakespeare and the Loss of Eden: The Construction of Family Values in Early Modern Culture. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press, 1999. Print.

Freud, Sigmund. The Interpretation of Dreams. Trans. and ed. James Strachey. New York: Basic Books, 2010. Print

Guerin, Wilfred L. et al. A Handbook of Critical Approaches to Literature. New York and Oxford: Oxford University Press, 2011. Print. .5

Jones, Ernest. Hamlet and Oedipus. New York and London: W. W. Norton & Company, 1976. Print .6

Lacan, Jacques. “Desire and the Interpretation of Desire in Hamlet.” Trans. Jacques-Alain Miller and James Hulbert. Yale French Studies, No. 55/56, Literature and Psychoanalysis. The Question of Reading: Otherwise. (1977): pp. 11-52. JSTOR 1 Feb. 2007. Web 29 July 2013.

Leverenz, David. “The Woman in Hamlet: An Interpersonal View.” Signs, Vol. 4. No. 3 (Winter 1978): 291-308. JSTOR Feb. 2006. Web. 29 Nov. 2011.

Kristeva, Julia. The Powers of Horror: An Essay on Abjection. Trans. Leon S. Roudiez. New York: Columbia University Press, 1982. Print.

Kristeva, Julia. Julia Kristeva: Interviews. Ross Mitchell Guberman ed. New York: Columbia University Press, 1996. Print. European Perspectives.

Parker, Patricia, and Geoffrey Hartman eds. Shakespeare and the Question of Theory. New York: Taylor and Francis, 1985. Print .11

Shakespeare, William. Hamlet. Ed. Ramji Lall. 10thed. New Delhi: Rama Brothers, 1997. Print. .12

Showalter, Elaine. “Representing Ophelia: Women, Madness, and the Responsibilities of Feminist Criticism.” Parker and Hartman 77-94.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.