palette
آفرینش هنرمند مهاجر در فضای هیبریدی: تعامل نشانه های فرهنگی
هدا شب رنگ

چکیده

تجربه مهاجرت با نوعی تنش یا تناقض همراه است، مهاجر همواره با دستور/ خواسته ای دوگانه و متناقض رو به رو است. میزبان در آن واحد از مهاجر می خواهد هم با فرهنگ میزبان همانند و همسو شود و هم حدی از تفاوت را حفظ کند که این عمل منجر به ایجاد "پارادوکس همانندی و تفاوت" می شود. بدین صورت مهاجر در موقعیتی ناممکن قرار  می گیرد: از سویی، باید فعالانه در فرآیند همانندسازی شرکت کند و از سوی دیگر باید فاصله ی خود را با فرهنگ میزبان حفظ کند. در این مقاله، ابتدا به بررسی عواقب وضعیت پارادوکس همانندی و تفاوت می پردازیم و سپس فیلم دختری شب تنها به خانه می رودساخته آنا لیلی امیر پور که از فیلمسازان مهاجر ایرانی است را بررسی می کنیم تا ببینیم چگونه این هنرمند در بازنمایی هنر خود در واقع هویت هایی که به عنوان یک ایرانی- آمریکایی برای خود قائل است را در فیلمش برای بیننده بازنمایی می کند. فیلم او بازنمایی ملغمه ای از نظام های نشانه ای متفاوت است، نشانه هایی که همه به نظام نشانه ایِ میزبان (آمریکایی) یا مهاجر (ایرانی) تعلق ندارند. اگر چه این وضعیت ناممکن بسیار دردناک می نماید، اما هنر مهاجر از این وضعیت دوگانه سود می برد، چرا که نشانه های این هنر به تمامی از نظام های نشانه ای از پیش تعیین شده هالیوودی فارغ می شود و هنرمند مهاجر قادر می گردد در وضعیتی بینابینی  یا هیبریدی به خلق اثری دست بزند که بسیار بدیع است.

واژگان کلیدی
مهاجرت، هویت، نشانه شناسی، پارادوکس همانندی و تفاوت، وضعیت بینابینی یا هیبریدی

منابع و مآخذ مقاله

احمد زاده، شیده. (1391). مهاجرت در ادبیات و هنر، تهران: انتشارات سخن.

جاهد، پرویز. (1393). نگاهی به فیلم «دختری که تنها شب به خانه می رود» ساخته آنا لیلی امیرپور، سینما چشم.

http://cine-eye.org//نقد/خون-آشام-ایرانی

سالم، احسان. (1394). آنا لیلی امیرپور از «دختری که تنها در شب به خانه می رود» سخن می گوید 7فاز. http://7faz.com/Subject.aspx?Id=1165&T=1

شعیری، حمیدرضا، (1391)، نشانه-معناشناسی دیداری: نظریهو تحلیل گفتمان هنری، تهران: انتشارات سخن.

نجومیان، امیرعلی. (1389). "تجربه مهاجرت و پارادوکس همانندی و تفاوت"، نشانه شناسی فرهنگ(ی) ، تهران: انتشارات سخن.

نجومیان، امیرعلی. (1386). "مفهوم دیگری در اندیشه ژاک دریدا"، خودی از نگاه دیگری: مجموعه مقالات همایش، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

نجومیان، امیرعلی. (1394). نشانه در آستانه، تهران: انتشارات فرهنگ نشر نو.

Aftab, Kaleem. (2015). Ana Lily Amirpour has created a completely new film genre - the Iranian Vampire Western, Independent.

http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/features/ana-lily-amirpour-has-created-a-completely-new-film-genre-the-iranian-vampire-western-10265538.html

Bhabha, Homi k. (1994). The Location of Culture, London: Routledge.

Derrida, Jacques. (1974). Of Grammatology, Trans. Gayatri Chakravorty Spivak. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press.

Radhakrshnan, R. (2003). “Postcoloniality and the Boundaries of Identity” in Identities: Race, Class, Gender, and Nationality, Linda Martin Acloff and Edurado Mendieta (eds), Oxford, Blackwell Publishing.

Rotsa, Alex. (2004). “Is ‘Refuge Art’ possible?”, Third Text.,Vol. 18, Issue1.

Young, Robert J. C. (2000). “Deconstruction and the Postcolonial”. in Deconstructions, Nicholas Royel (ed), Houndmills: Palgrave.

Wisker, Gina. (2007), Key Consents in Postcolonial Literature, Houndmills: Palgrave, MacMillan.

Wolfreys, Julian, (2004). Critical Keywords in Literary and Cultural Theory, Houndmills: Palgrave.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.