palette
‌گستردگی هم‌زمان قدرت و مقاومت؛ خوانش فوکویی نمایشنامه پیروزی اثر هاوارد بارکر
جلال فرزانه دهکردی

چکیده

هاوارد بارکر ازجمله نمایشنامه‌نویسان صاحب‌سبکِ معاصر انگلستان است که روش‌های اِعمال قدرت بر جامعة انگلستان را مورد انتقاد قرار می‌دهند. بارکر در نمایشنامه‌های دهة 70 و 80م. خود، افرادی را بازمی‌نمایاند که در شرایط انتقال قدرت قرار می‌گیرند و این تغییر برایشان فاجعه‌بار است. براین‌اساس، بارکر تئاترش را «تئاتر فاجعه» می‌نامد. شخصیت‌های نمایش‌های او با تغییر در شرایط سیاسی و اجتماعی هویت خود را بازتعریف و فردیت خود را بازیابی می‌نمایند. نمایشنامه پیروزیِ بارکر نیز اوضاع فاجعه‌بار دوران بازگشت سلطنت چارلز دوم را به صحنه می‌آورد. در این شرایط، قدرت فراگیر چارلز، مخالفان را به تبعیت از خود و یا نابودی سوق می‌دهد. به همین دلیل، آدم‌های نمایش ناگزیر به مقاومت در برابر این قدرت ویرانگر یا نابودی کامل هستند. این مقاومت با نظریه‌های میشل فوکو درباره «گستردگی هم‌زمان قدرت و مقاومت» و مفاهیم مربوط به «انقیاد» افراد و هویت‌یابی آنان قابل بررسی است؛ لذا فرضیه این نوشتار بر این پرسش قرار می‌گیرد که آیا راهکارهای افراد برای مقاومت در برابر قدرت و انقیاد ناشی از آن با نظریات فوکو همخوانی دارد؟ این پژوهش در نهایت نشان می‌دهد که نظریه‌پردازی‌های فوکو با رفتارها و جهت‌گیری‌های شخصیت‌های این نمایشنامه همخوانی دارد.

واژگان کلیدی
تئاتر فاجعه- انقیاد- پیروزی- گستردگی هم‌زمان قدرت و مقاومت- بارکر- فوکو

منابع و مآخذ مقاله

Bibliography

Angel-Perez, Elizabeth. “Facing Defacement: Barker and Levinas”. In Theatre of Catastrophe, eds. Gritzner and Rabey. London: Oberon (2006): 136-149.

Barker, Howard. Collected Plays. New York: John Calder Publishers, 1990.

Barker, Howard. The Arguments for a Theatre. Manchester: Manchester University Press, 1993.

Butler, Judith. The Psychic Life of Power: Theories in Subjection. Stanford: Stanford University Press, 1977.

Dreyfus, Hubert L. and Paul Rabino. Michel Foucault; Beyond Structuralism and Hermeneutics. Chicago: University of Chicago Press, 1992.

Foucault, Michel. Essential Works I (Ethics: Subjectivity and Truth). New York: The New Press, 2000.

---------. Essential Works III (Power). New York: The Nw Press, 2000.

---------. Remarks on Marx. New York: Semiotext(e), 1981.

---------. Discipline and Punish, the Birth of Prison. New York: Vintage, 1977.

---------. Will to Knowledge (History of Sexuality Vol I). Trans. Robert Hurley. New

York: Pantheon Books, 1976.

Grant, Steve. “Barker’s Bite”. Plays and Players (Nov, 1975): 36-39.

Hoy, David Couzens. Critical Resistance: From Poststructuralism to Post-Critique. London: The MIT Press, 2004.

Kelly, Mark G. E. The Political Philosophy of Michel Foucault. New York: Routledge, 2009.

Lamb, Charles. The Theatre of Howard Barker. London: Routledge, 2005.

Megson, Chris. “Howard Barker and Theatre of Catasrophe”. In A Companion to Modern British and Irish Drama. ed. Mary Luckhurst. Plackwll publishing (2006): 488-498.

Ed. Mary Luckhurst. Plackwll publishing, 2006.

Pickett, Brent L. “Foucult and Politics of Resistance”. Polity 28.4 (Summer, 1996): 445-466.

Rabey, David Ian. Howard Barker: Politics of Desire. New York: Palgrave, 1989.

Zimmermann, Heiner. “Images of Death in Howard barker’s Theatre”. In Theatre of Catasrophe. Eds. Gritzner and Rabey, London: Oberon (2006): 211-230.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.