Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 پ‍ژوهشکده علوم شناختی

2 دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

رویکرد بیشتر مطالعات با موضوع بررسی تأثیر به‌کارگیری اصول آموزش مغز-محور در یادگیری، پیاده‌سازی این اصول به صورتی کلی، در طراحی محتوا و محیط تدریس است. با توجه به اقتباس این اصول از ساختار و کارکرد مغز انسان، به نظر می‌رسد به‌کارگیری هر یک، به تنهایی و یا تلفیق چند اصل، نتایج ملموسی به دست دهد. هدف این پژوهش بررسی اثر اصل به‌کارگیری ورودی‌های حسی مختلف فرد یادگیرنده به هنگام یادگیری (یادگیری تمامی فیزیولوژی را در برمی‌گیرد) و اصل اجتماعی بودن ارگان مغز در یادگیری و یاد‌آوری واژگان توسط گروهی از فراگیران زبان انگلیسی یک موسسه آموزش زبان بوده است. اثر پیاده‌سازی این دو اصل به صورت توامان نیز بررسی شد. این آزمایش از نوع پیش-آزمون پس-آزمون با استفاده از طرح مداخله بصورت گروه کنترل و سه گروه آزمایشی بوده است. دو پس-آزمون، شامل پس-آزمون اول بلا فاصله پس از اجرای طرح مداخله و پس-آزمون دوم پس از دوهفته از زمان پس-آزمون اول، انجام شد. همچنین به منظور کسب اطمینان بیشتر از نتایج به دست آمده، تمامی مراحل، سه بار تکرار شد. هر بار اجرا، اثر مثبت استفاده از هر سه روش آزمایشی، در مقایسه با روش سنتی را تایید کرد اما تفاوت معنی‌داری میان روش‌های آزمایشی گزارش نشد. همچنین تفاوت معنی‌داری در نتایج پس‌آزمون‌های اول چهار گروه مشاهده نشد. به عبارت دیگر، از لحاظ یادیگری بلافاصله پس از تدریس، روشهای سنتی و آزمایشی، نتایج مشابهی داشتند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the Effect of Applying Brain-based Learning Principles on the Learning and Retention of Vocabulary by EFL Learners

نویسندگان [English]

  • Alireza Meshkin Mehr 1
  • Mehdi Purmohammad 1
  • Musa Nushi 2
  • Mahmoud Talkhabi 1

1 The Institute for Cognitive Science Studies

2 Shahid Beheshti University

چکیده [English]

The approach of most studies examining the effect of applying brain-based learning principles in education has been to implement them in the design of the teaching content and the environment in general. Given the fact that these principles are derived from the structure and function of the human brain, their individual or collective application is expected lead to tangible results. The purpose of this study was to investigate the effect of two of those principles, namely the application of different sensory inputs to a learner during the learning process and the brain is social, on the learning and retention of vocabulary of 60 of EFL leaners at an English language institute. The effect of the application of these two principles combined was also investigated in this study. This experiment employed a pre-test, post-test design using a control group and three experimental groups. Two post-tests, immediate and delayed, were administered. In order to verify the results, all the steps were repeated three times. The results indicated better performance by learners in all the three experimental conditions compared to the control condition. However, no significant difference was reported between the experimental conditions. Moreover, there was no significant difference in the results of the immediate post-tests of neither of the four groups, meaning that the traditional and experimental methods produced similar learning immediately after the treatment.