palette
تاثیر ویژگی‌های شخصیتی و راهبردهای یادگیری خودنظم‌دهی بر یادگیری ساختار و واژگان زبان خارجه دانشجویان‌
شکوه رخشوند سمیاری, مه ناز آزاد

چکیده

در این پژوهش، تعداد ۴۴۰ دانشجو که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق مشغول به تحصیل می‌باشند، شرکت کردند. ابتدا شرکت‌کنندگان مقیاس شخصیتی ۵ عاملی جان و سوتو[1]  و مقیاس راهبردهای یادگیری خودنظم‌دهی تسینگ، دورنیه و اشمیت [2] را تکمیل کردند  و میزان یادگیری ساختار و واژگان دانشجویان بر اساس نمرات آزمون پایان ترم آنها  در درس زبان خارجه بررسی شد. برای تحلیل داده‌ها از الگوی معادلات ساختاری از نوع تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی و راهبردهای یادگیری خود نظم دهی و نمرات ساختار و واژگان دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد. از بین مؤلفه های شخصیتی، تجربه پذیری و برون گرایی و از میان مؤلفه های راهبردهای یادگیری خود نظم دهی، هدف گذاری و کنترل اهمال کاری بیشترین تأثیر را بر نمرات ساختار و واژگان دانشجویان داشت. بنابراین توجه به ویژگی های شخصیتی و آگاهی نسبت به آنها همراه با تقویت مهارت های یادگیری خود نظم دهی در ارتقای علمی دانشجویان و بالابردن سطح علمی آنها توصیه می گردد.

واژگان کلیدی
’’ویژگی های شخصیتی“،’’راهبردهای یادگیری خودنظم‌دهی“، ’’مدل سازی معادلات ساختاری“، ’’ساختار و واژگان زبان خارجه“، ’’دانشجویان “

منابع و مآخذ مقاله

-John, O.P., & Soto, C.J. (2017). The Next Big Five Inventory (BFI-2): Developing and Assessing a Hierarchical Model with 15 Facets to Enhance Bandwidth, Fidelity, and Predictive Power. Journal of Personality and Social Psychology, 113 (1), 117-143.

-Tseng, W., Dornyei, Z., & Schmitt, N. (2006). A New Approach to Assessing Strategic

Learning: The Case of Self-Regulation in Vocabulary Acquisition. Applied Linguistics, 27(1), 78–102.

-Pintrich, P. R. (2002). The role of metacognitive knowledge in learning, teaching, and assessing. Theory into Practice, 41, 219–225.

-Azevedo, R., & Cromley, J. G. (2004). Does training on self-regulated learning facilitate students’ learning with hypermedia? Journal of Educational Psychology, 96, 523–535.

-Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2011). Self-regulated learning and performance: An introduction and an overview. In B. J. Zimmerman & D. J. Schunk (Eds.), Handbook of self-regulated learning and performance (pp. 1–12). New York, NY: Routledge.

-Oxford, R. (2001). Language learning strategies. In R. Carter, & D. Nunan (Eds.), The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages (pp. 166-172). Cambridge: Cambridge University Press.

-Oxford, R. L. (2011). Teaching and researching: Language learning strategies. New York, NY: Routledge.

-Zimmerman, B. J. (2011). Motivational sources and outcomes of self-regulated learning and performance. In B. J. Zimmerman & D. J. Schunk (Eds.), Self-regulation of learning and performance (pp. 49–64). Hillsdale, NJ: LEA Publishers.

-Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated

learning. International Journal of Educational Research, 31, 459–470.

-Zimmerman B, & Schunk, D. (1989). Self-regulated learning and academic achievement: theory, research and practice. New York: Springer-Verlag.

-Gu, Y., & Johnson, R. K. (1996). Vocabulary learning strategies and language learning

outcomes. Language Learning, 46(4), 643–679.

-Hakimi, S., Hejazi, E., & Lavasani. M. G. (2011). The Relationships between personality traits and students’ academic achievement. Procedia Social and Behavioral Sciences, 29, 836-845.

-Poropat, A. E. (2009). A meta-analysis of the five-factor model of personality and academic performance. Psychological Bulletin, 135(2), 322-338.

-Trapmann, S., Hell, B., Hirn, J. O. W., & Schuler, H. (2007). Meta-analysis of the

relationship between the Big Five and academic success at university. Zeitschrift Fur

Psychologie, 215, 132–151.

-McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1999). A Five-Factor Theory of Personality. In L. A. Pervin & O.P. John (Eds.), Handbook of Personality (2 ed.). New York: The Guilford press.

-Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human

behavior. New York: Plenum.

-Richardson, M., Bond, R., & Abraham, C. (2012). Psychological correlates of university students’ academic performance: A systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138 (2), 353-387.

-DeKeyser, R. (2000). The robustness of critical period effects in second language acquisition. Studies in Second Language Acquisition 22,499–533.

-Ackerman, P. L., & Heggestad, E. D. (1997). Intelligence, personality, and interests: Evidence for overlapping traits. Psychological Bulletin, 121, 219-245.

-Barrick, M. R., Mount, M. K., & Judge, T. A. (2001). Personality and beginning of the new millennium: What do we know and where do we go next. International Journal of Selection and Assessment, 9 (1/2), 9-30.

-Hurtz, G. M., & Donovan, J. J. (2000). Personality and job performance: The Big Five

revisited. Journal of Applied Psychology, 85, 869–879.

- Steel, P. D. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94.

-Eysenck, H. J. (1992). Personality and education: The influence of Extraversion,

Neuroticism and Psychoticism. Journal of Educational Psychology, 6, 133-144.

-Martin, J. H., Montgomery, R. L., & Saphian, D. (2006). Personality, achievement test scores and high school percentile as predictors of academic performance across four years of coursework. Journal of Research in Personality, 40, 424-431.

-Poropat, A. (2014). Other-rated personality and academic performance: Evidence and

implications. Learning and Individual Differences, 34, 24–32.

-Judge, T. A., Ilies, R., Bono, J. E., & Gerhardt, M. w. (2002). Personality and Leadership: A Qualitative and Quantitative Review. Journal of Applied Psychology, 87(4), 765-780.

-De Raad, B., & Schouwenburg, H. C. (1996). Personality in learning and education: A review. European Journal of Personality, 10, 303-336.

-Laidra, K., Pullmann, H., & Allik, J. (2007). Personality and intelligence as predictors of

academic achievement: A cross-sectional study from elementary to secondary school.

Personality and Individual Differences, 42, 441–451.

-Komaraju, M. Karau, S. J. & Schmeck, R. R. (2009). Role of the big five personality traits in predicting college student’s academic motivation and achievement. Learning and individual differences, 19, 47-52.

-Schunk, D. H. (2005). Self-regulated learning: The educational legacy of Paul R. Pintrich. Educational Psychologist, 40, 85

-Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of change. Psychological Review, 84, 191−215.

-Fatemipour H., & Najafgholikhan, M. (2015). The impact of self-regulated strategy development on vocabulary learning among English language learners. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(5), 249-258.

-Mahmoodi, M.H., Kalantarib, B., & Ghaslanic, R. (2014). Self-regulated learning

(SRL), motivation and language achievement of Iranian EFL learners. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 98 (2014), 1062 – 1068.

-Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning

components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82,

–40.

-Tseng, W., Liu, H., & Nix, J.M. (2017). Self-Regulation in Language Learning: Scale

Validation and Gender Effects. Perceptual and Motor Skills, 1–18.

-Oxford, R. L., & Nyikos, M. (1989). Variables affecting choice of language learning strategies by university students. The Modern Language Journal, 73(3), 291–300.

-Zarei, A.A., & Gilanian, M. (2015). Language learning strategies predicting resource management self-regulated learning. WALIA Journal, 31(S3), 235-244.

-Haghshenas, H. (2006). Big Five factor of personality. Medical Sciences, 86-100.

-سلطانی، م.، فولادوند، خ. و فتحی آشتیانی، ع. (1389). رابطه هویت و هیجان خواهی با اعتیاد اینترنتی.

مجله علوم رفتاری، ۳ (4)، 197-191.

-Pintrich, P., Smith, D., Garcia, T., & McKeachie, W. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor, MI: National Center for Reearch to Improve Post secondary Teaching and Learning.

-البرزی، ش. و سامانی، س. (1378). بررسی و مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی برای یادگیری در میان دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی مراکز تیزهوشان شهر شیراز. مجله علوم اجتماعی و

انسانی دانشگاه شیراز. 15 (1).

-Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A beginners guide to structural equation

modeling (3rd ed.). Hoboken: Taylor and Francis.

-Keith, T. Z. (2015). Multiple Regression and Beyond. An Introduction to Multiple Regression & Structural Equation Modeling. 2nd. Eds. NY and London: Routledge.

-. Jarare, J. & Razavi, A. (2017). Big Five Personality, Self-regulated Strategies & Learners’ academic success. Biannual journal of clinical psychology & personality, 15 (1), 28, 167-178.

-گودرزی، ح. (1393). نقش ویژگی های شخصیتی در پیش بینی خود نظم دهی، خود نظم دهی کوتاه مدت

و خود نظم دهی بلند مدت. فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، (9) 39، 104-85.

-تابع بردبار، ف. (1391). رابطه ویژگی های شخصیت و سبک های یادگیری با موفقیت تحصیلی دانشجویان بر خط. مجله مدیا، (2) 3، 67-56.

-Hoyle, R.H. (2007). Personality and Self-Regulation: Trait and Information-Processing

Perspectives. Journal of personality, 74(6), 1507-25.

-Bidjerano, T. & Yun Dai, D. (2007). Learning and Individual Differences, 17, 69-81.

-Fathizadeh, A. & Khoshouei, M. S. (2017). Fundamentals of Mental Health, 19 (1), 14-

-Sarstedt, M. & Mooi, E. (2014). A Concise Guide to Market Research. Berlin:

Springer.

-Hair, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least

Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). 2nd. Eds. SAGE Publishing.

-Khine, M.S. (2013). Application of structural equation modeling in educational

research and practice. The Netherlands: Sense Publishers.

Kashy, D.A., Donnellan, M. B., Ackerman, R. A., & Russell, D. W. (2009). Reporting

and interpreting research in PSPB: Practices, principles, and pragmatics. Personality

and Social Psychology Bulletin, 35, 1131-1142.

-Widaman, K.F. (2010). Multitrait-multimethod analysis. In G. R. Hancock & R.O. Mueller (Eds.), The reviewer’s guide to quantitative methods in the social sciences, 299-314. New York: Routledge.

-Hu, L., & Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1–55.

-Brown, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A.

Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-162). Newbury

Park, CA: Sage.

-Vermetten, Y. J., Lodewijks, H. G., & Vermunt, J. D. (2001). The role of personality traits and goal orientations in strategy use. Contemporary Educational Psychology, 26, 149-170.

-Tempelaar, D. T., Gijselaers, W. H., Van der Loeff, S. S., & Nijhuis, J. F. H. (2007). A

structural equation model analyzing the relationship of student achievement

motivations and personality factors in a range of academic subject-matter areas.

Contemporary Educational Psychology, 32(1), 105-131.

-Ruisel, I., & Halama, P. (2007). NEO päťfaktorový osobnostný inventár. Praha:

Testcentrums Hogrefe.

-درخشش، الف و فاطمی جهرمی، س. الف. (1396). باورهای انگیزشی: تاثیر آنها بر ظرفیت به کار گیری راهبردهای خود تنظیمی در بین دانشجویان فراگیر زبان انگلیسی بعنوان زبان دوم. مجله نقد زبان و ادبیات خارجی، (19) 14، 167-141.

-اکبری بورنگ، م. ، حسینی، س. الف. و قوامی راد، ز. (1394). بررسی راهبردهای یادگیری و نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند: نقش جنسیت، بومی – غیر بومی بودن و محل سکونت. مجله نقد زبان و ادبیات خارجی، (11) 15، 19-1.

-Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: A critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology, 88(5), 87-99.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.