Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

امروزه برخی رمان‌نویسان صرفاً به نقل داستان در رمان خود اکتفا نمی‌کنند، بلکه در خلال روایت داستان از خواننده، راوی و شخصیت‌های داستان درباره نحوه نگارش اثر خود سوال می‌کنند. این شیوه که در رمان‌های سه گانه فرانسوی به نام‌های اورتانس زیبا(1985)، ربودن اورتانس (1987) و تبعید اورتانس (1990)[1] نوشته ژاک روبو[2] بکار رفته است، قاعده اولیپنی " نظریه در داستان" را تداعی می‌کند. این قاعده شامل گنجاندن نظریات گروه اولیپو[3] در روایت است. این شیوه بیان نظریه در خلال داستان در رمان رضا براهنی با نام آزاده خانم و نویسنده‌اش (1997) نیز دیده می شود. از آنجا که پیشتر براهنی به خاطر کاربرد این سبک و سایر سبک های نوشتاری  اش در زمره نویسندگان پسا مدرن قرار داشت با مشاهده مشخصه‌های اولیپینی چنین استنباط می شود که براهنی با خلق این "ابررمان" بیشتر به ادبیات اولیپو متمایل است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The comparative study on the creation of "hyper-novel" at Roubaud and Baraheni from the notion of "Theoria in fabula"

نویسندگان [English]

  • ََAllahshokr Assadollahi
  • Mohammad-Hossein Djavari
  • Zaynab Sadaghian

Tabriz University

چکیده [English]

Contemporary literature is constantly searching for its own identity. It is this return to oneself that encourages the "broken down" form of the early twentieth century and gives it a certain freshness. From then on, the novelist questions the reader about his novelistic writing and his fabrication within fiction. This process of self-referentiality in Roubaud's novel or lipian trilogy (La Belle Hortense, L'Enlèvement d'Hortense, L'Exil d'Hortense) leads us to the constraint of "Theoria in fabula" which consists in inserting the typical oulipian processes. in fictional fiction. One wonders how this metatextual process develops in Baraheni's novel titled Azade Khanom and His Novelist (second edition). The characteristics of "Theoria in fabula" studied in this article offer an original aspect of the metatextual in Baraheni; This allows us to implement a new readability of the Iranian novel and to draw parallels between the latter and the Oulipian novel.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Theoria in fabula
  • metatextual
  • Azade Khanom and her novelist
  • the Hortense trilogy
  • Oulipian novel
  1. -براهنی، رضا. آزاده خانم و نویسنده اش (چاپ دوم) یا آشویتس خصوصی دکترشریفی. تهران: نشر قطره، 1376.
  2. -پاینده، حسین. "رمان پسامدرن چیست؟(بررسی شیوه های روایت در رمان آزاده خانم و نویسنده اش)". ادب پژوهی، 1، 1، (تابستان 1386): صفحات 11-47
  3. -قاسمی، روح الله. " بررسی بازی های زبانی در دو اثر پالود و در جستجوی رمان از دست رفته". نقد زبان و ادبیات خارجی. دانشگاه شهید بهشتی. دوره 12، شماره 16، (بهار و تابستان 1395): صفحات 193-211.
  4. -منصوری، شهریار. " جویس در برابر جویس: زمان و زمان گریزی در اولیس". نقد زبان و ادبیات خارجی. دانشگاه شهید بهشتی. دوره 14، شماره 18 (بهار و تابستان 1396): صفحات 261-285.
  5. Ayati, Akram, « La Representation de l’Espace Postmoderne dans l’œuvre romanesque de Patrick Modiano » dans Recherche en Langue et Litterature Française. Universite de Tabriz. Vol. 12. N0 21, printemps & ete 2018, pp. 19-33.
  6. Bisenius-Penin, Carole. Le Roman oulipien. Paris : Harmattan. 2008.
  7. Genette, Gerard. Figures III. Paris : Seuil, coll. « Poetique », 1972.
  8. Gontard, Marc. « Le postmodernisme en France : definition, critères, periodisation », dans Le Temps des Lettres. Quelles periodisations pour l’histoire de la litterature française du XXe siècle ? dir. M. Touret et F. Dugast-Portes, Rennes : Presses Universitaires de Rennes, coll. « Interferences », 2001.
  9. Reggiani, Christelle. Rhetorique de la contrainte : Georges Perec – l’Oulipo, Saint-Pierre-du-Mont, ed. Interuniversitaires, coll. « Dix-neuf/vingt », 1999, reed. Paris : Euredit, 2013.
  10. REIG, Christophe. Mimer, miner, rimer : le cycle romanesque de Jacques Roubaud (La Belle Hortense, L’Enlèvement d’Hortense et L’Exil d’Hortense), Amsterdam : Rodopi, coll. « Faux titre », 2006.
  11. Ricardou, Jean. Pour une theorie du nouveau roman. Paris, Seuil, 1971.
  12. Roubaud, Jacques. La Bibliothèque de Warburg : version mixte, Paris : Seuil, coll. « Fiction et Cie», 2002.
  13. ‌‌‌_________________, La Belle Hortense, Paris : Ramsay, 1985.
  14. _________________, L’Enlèvement d’Hortense, Paris : Ramsay, 1987.
  15. _________________, L’Exil d’Hortense, Paris : Seghers, coll. « Mots », 1990.