palette
تحلیل تطبیقی رمان های روبو و براهنی با محوریت قاعده "نظریه در داستان" و خلق "ابررمان"
الله شکر اسداللهی, محمد حسین جواری, زینب صدقیان

چکیده

امروزه برخی رمان‌نویسان صرفاً به نقل داستان در رمان خود اکتفا نمی‌کنند، بلکه در خلال روایت داستان از خواننده، راوی و شخصیت‌های داستان درباره نحوه نگارش اثر خود سوال می‌کنند. این شیوه که در رمان‌های سه گانه فرانسوی به نام‌های اورتانس زیبا(1985)، ربودن اورتانس (1987) و تبعید اورتانس (1990)[1] نوشته ژاک روبو[2] بکار رفته است، قاعده اولیپنی " نظریه در داستان" را تداعی می‌کند. این قاعده شامل گنجاندن نظریات گروه اولیپو[3] در روایت است. این شیوه بیان نظریه در خلال داستان در رمان رضا براهنی با نام آزاده خانم و نویسنده‌اش (1997) نیز دیده می شود. از آنجا که پیشتر براهنی به خاطر کاربرد این سبک و سایر سبک های نوشتاری  اش در زمره نویسندگان پسا مدرن قرار داشت با مشاهده مشخصه‌های اولیپینی چنین استنباط می شود که براهنی با خلق این "ابررمان" بیشتر به ادبیات اولیپو متمایل است.

واژگان کلیدی
نظریه در داستان، براهنی ، روبو،گروه اولیپو، رمان پسامدرن، ابررمان

منابع و مآخذ مقاله

-براهني، رضا. آزاده خانم و نويسنده اش (چاپ دوم) يا آشويتس خصوصي دكترشريفي. تهران: نشر قطره، 1376.

-پاینده، حسین. "رمان پسامدرن چیست؟(بررسی شیوه های روایت در رمان آزاده خانم و نویسنده اش)". ادب پژوهی، 1، 1، (تابستان 1386): صفحات 11-47

-قاسمی، روح الله. " بررسی بازی های زبانی در دو اثر پالود و در جستجوی رمان از دست رفته". نقد زبان و ادبیات خارجی. دانشگاه شهید بهشتی. دوره 12، شماره 16، (بهار و تابستان 1395): صفحات 193-211.

-منصوری، شهریار. " جویس در برابر جویس: زمان و زمان گریزی در اولیس". نقد زبان و ادبیات خارجی. دانشگاه شهید بهشتی. دوره 14، شماره 18 (بهار و تابستان 1396): صفحات 261-285.

Ayati, Akram, « La Représentation de l’Espace Postmoderne dans l’œuvre romanesque de Patrick Modiano » dans Recherche en Langue et Littérature Française. Université de Tabriz. Vol. 12. N0 21, printemps & été 2018, pp. 19-33.

Bisenius-Pénin, Carole. Le Roman oulipien. Paris : Harmattan. 2008.

Genette, Gérard. Figures III. Paris : Seuil, coll. « Poétique », 1972.

Gontard, Marc. « Le postmodernisme en France : définition, critères, périodisation », dans Le Temps des Lettres. Quelles périodisations pour l’histoire de la littérature française du XXe siècle ? dir. M. Touret et F. Dugast-Portes, Rennes : Presses Universitaires de Rennes, coll. « Interférences », 2001.

Reggiani, Christelle. Rhétorique de la contrainte : Georges Perec – l’Oulipo, Saint-Pierre-du-Mont, éd. Interuniversitaires, coll. « Dix-neuf/vingt », 1999, rééd. Paris : Eurédit, 2013.

REIG, Christophe. Mimer, miner, rimer : le cycle romanesque de Jacques Roubaud (La Belle Hortense, L’Enlèvement d’Hortense et L’Exil d’Hortense), Amsterdam : Rodopi, coll. « Faux titre », 2006.

Ricardou, Jean. Pour une théorie du nouveau roman. Paris, Seuil, 1971.

Roubaud, Jacques. La Bibliothèque de Warburg : version mixte, Paris : Seuil, coll. « Fiction et Cie», 2002.

‌‌‌_________________, La Belle Hortense, Paris : Ramsay, 1985.

_________________, L’Enlèvement d’Hortense, Paris : Ramsay, 1987.

_________________, L’Exil d’Hortense, Paris : Seghers, coll. « Mots », 1990.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.