palette
بازظهور ادبیات حرمسرایی در دوران پسا-ترور: پروفروش‌هایی با طرح جلد زنان برقع‌ زده
زهرا طاهری

چکیده

مقاله حاضر به­­بررسی ظهور مجدد ادبیات حرامسرایی در دوران پساترور و بازنمود آن در نوع ادبی جدید «پرفروش­های با طرح­جلد زنان برقع­زده» می­پردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد فمنیسم پسااستعماری و بهره­گیری از نظریات منتقدانی نظیر ویتلاک، باتلر و لویناس در­پی پاسخ به­این پرسش بنیادی است که چگونه پس از یازده سپتامبر گفتمان نئوامپریالیسمی در تقابل با جریان «تنوع فرهنگی» و تاکید آن بر شمول «دیگری» ظاهر می­شود و با­تمرکز بر وضعیت «زن شرقی»  دیگربار دوانگاره شرق/غرب را برجسته می­کند؟ بدین منظور نویسنده با­تمرکز بر کتاب میاده(2003) نوشتۀ جین سسون به­­­­بررسی گفتمان حاکم بر­غرب پساترور می­پردازد تا علل پیدایش تاریخی- فرهنگی و بازظهور ادبیات حرامسرایی را بررسی کند. چنین استدلال می­شود که اگرچه غرب با انتشار بی­سابقه این نوع آثار در دوران پساترور، دیگربار مدعی ایفای «مسولیت اخلاقی قوم سفید» نسبت به­­«زن شرقی» است، اما این گفتمان به­ظاهر اخلاقی معطوف به­غیر نه­­تنها به­­تغییر مفهوم «سوبژکتیویته» لیبرال منجر نشده، بلکه از تداوم گفتمان «هستی­شناسانه امپریالیسمی»--یا«تقدم خود بر دیگری»--و در نتیجه آغار موج جدیدی از استعمارگری در غرب حکایت دارد.

واژگان کلیدی
پرفروش‌های با طرح‌جلد زنان برقع‌زده، «خود/دیگری»، سوبژکتیویته، یازده سپتامبر، «زن شرقی»، فمنیسم پسااستعمارانه

منابع و مآخذ مقاله

بانسوسا، ژرار و دومینیک ژانیکو. "امانوئل لویناس: فیلسوف دلواپس دیگری." ترجمه لیدا فخری، 1387.

عبداله نژاد، محمدرضا. "نسبت اخلاق لویناس با کانت." دو فصلنامة فلسفي شناخت. 1/63: 135-155، 1389.

Ahmed, Leila. A Border Passage: From Cairo to America—A Woman’s Journey. New York: Penguin, 2000.

Bradford, Clare. “Representing Islam: Female Subjects in Suzanne Fisher Staples’ Novels.” Children's Literature Association Quarterly, 32: 1 (Spring 2007): 47-61.

Brodsky, Anne E. With All Our Strength: The Revolutionary Association of the

Women of Afghanistan. New York: Routledge, 2003.

Burwell, Catherine. “A Too-Quick Enthusiasm for the Other: North American Women’s Book Clubs and the Politics of Reading.” In Muslim Women, Transnational Feminism and the Ethics of Pedagogy: Contested Imaginaries in Post-9/11 Cultural Practice. Lisa K. Taylor and Jasmin Zine, Eds. New York: Routledge, 2014.

Butler, Judith. Precarious Life: The Powers of Mourning and Violence. London: Verso, 2004 .

Castree, Noel and Dreke Gregory (Eds). David Harvey: A Critical Reader. London: Blackwell, 2006.

Chandran, Anila . “Trauma of an unleashed Vandalism: Jean Sasson’s Walk through the Dark Days of Saddam Hussein.” Research Scholar, Vol: 1, 3, 2013, pp. 1-5.

Ho, Christina. “Responding to Orientalist Feminism.”Austrailian Feminist Studies, 25,66: (2010). 433-439.

Huggan, Graham. The Postcolonial Exotic: Marketing the Margins. London: Routledge, 2001.

Huntington, Samuel P. The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order. New York: Simon and Schuster, 2007.

Kress, G., and Theo van Leeuwen. Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge, 1996.

Levinas, Emmanuel. Totality and Infinity. Trans. A.Lingis. Pittsburgh: Duquesne U P, 1979.

Lewis, Bernard. What Went Wrong? The Clash between Islam & Modernity in the Middle East. New York: Harper Perennia, 2001.

Lewis, Reina. Rethinking Orientalism: Women, Travel, and the Ottoman Harem. New

York: Rutgers, 2005.

Llewelyn, John. Emmanuel Levinas, The genealogy of ethics. London: Routledge, 1995.

Mehta, Vijay and Aarti Mahajan. “Women’s Faith in Superstition, Dreams & Black Art in Jean Sasson’s Novels.” International Journal of All Research Education and Scientific Methods. Vol 5, 5, 2017, pp. 41-45.

Mohanty, Chandra Talpade. Feminism Without Borders: Decolonizing Theory, Practicing Solidarity. Durham: Duke UP, 2003.

Narayan, Uma. Dislocating Cultures: Identities, Traditions, and Third World Feminism (Thinking Gender). New York: Routledge, 1997.

Pratt, Mary Louise. Imperial Eyes: Travel Writing and Transculturation. (2nd Ed.). NY: Routledge, 2008.

Sasson, Jean. Mayda: The Daughter of Iraq. New York: Winsor Brook, 2003.

Said, Edward. Orientalism. London: Routledge, 1978.

Spivak, Gayatri Chakravorty. “Can the Subaltern Speak?” In Discourse and Postcolonial Theory: A Reader, Williams, Patrickand and Laura Chrisman. New York: Columbia UP, 1985. 66-110.

Whitlock, Gillian. “The Skin of the Burqa: Recent Life Narratives from Afghanistan.” Biography, 28:1, (Winter 2005): 54-78.

─── . Soft Weapons: Autobiography in Transit. Chicago and London: U of Chicago P, 2007.

Žižek, Slavoj. Welcome to the Desert of the Real: Five Essays on September11 and Related Dates. London: Verso, 2002.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.