palette
جلوه‌هایِ امرِ نشانه‌‌ای در ساحتِ نمادین: خوانشِ گفتمانِ جنون در سه تراژدیِ برجسته‌ی ویلیام شکسپیر از دیدگاه‌ِ جولیا کریستوا
رخشنده نبی زاده نودهی, شیده احمدزاده هروی

چکیده

چکیده

مضمون جنون و جلوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آن از دیرباز در آثارِ ادبی به اشکالِ مختلف ترسیم و توصیف شده است. شکسپیر یکی از نویسندگانی است که این پدیده را در تعدادی از تراژدی‌های خود از طریقِ آفرینش و معرفیِ چند شخصیتِ پیچیده بازنمایی کرده است. پرداخت و برداشتِ او از این پدیده را بسیاری از منتقدان نوآورانه و به دور از باورهایِ سنتی و پنداشت‌هایِ رایج می‌‌‌‌‌‌دانند. از همین رو می‌توان این عارضه و شخصیت‌هایِ مجنون در آثارِ او را  بر مبنایِ نظریه‌های معاصر بررسی و تحلیل نمود. شکسپیر به ویژه زبانِ شاخصی برای شخصیت‌هایِ مجنونِ تراژدی‌هایِ خود ابداع می‌کند که بازتابِ وضعیتِ روانیِ آن‌هاست. در این جستار، گفتارِ چهار شخصیت در سه تراژدی برجسته‌ی شکسپیر – هملت، شاه ‌لیر، و مکبث –  از دیدگاهِ جولیا کریستوا بر اساسِ نظریاتِ زبان‌شناختیِ او در موردِ خصلتِ نشانه‌ای و نمادینِ زبان تحلیل خواهد شد، با این پیش‌فرض که گفتمانِ جنون در این نمایشنامه‌‌ها حاصلِ هجومِ وجهِ نشانه‌ای به وجهِ‌ نمادین زبان است. 

واژگان کلیدی
گفتمانِ جنون - وجهِ نشانه‌ای - وجهِ نمادین - ویلیام شکسپیر - جولیا کریستوا

منابع و مآخذ مقاله

Becker-Lecrone, Megan. 2005. Julia Kristeva and Literary Theory. London: Palgrave: Macmillan.

Calbi, Maurizio. 2006. Approximate Bodies: Gender and Power in Early Modern Drama and Anatomy. New York: Taylor & Francis e-Library, Routledge.

Charney, Maurice and Hanna Charney. 1977. “The Language of Mad Women in Shakespeare and His Fellow Dramatists.” Sings, Vol. 3. No. 2. 451-460. JSTOR. Web. 14 July 2017.

Chen, Yi-Chi. 2011. “Pregnant with Madness: Ophelia’s Struggle and Madness in Hamlet.” Intergrams. Web. 30 April 2016. 4.

Dingwall-Jones, Christopher. 2014. “‘Antic dispositions?’ The Representations of Madness in Modern British Theatre.” Diss. University of Kent. Web. 30 April 2016.

Foucault, Michel. History of Madness. 2006. Ed. Jean Khalfa. Trans. Jonathan Murphy and Jean Khalfa. London and New York: Routledge.

The History of Sexuality, Vol.1: An Introduction. 1978. Trans. Robert Hurley. New York: Pantheon Books. 7.

Hobbs, Kathryn. “The Anatomy of Madness: Ophelia and the Body.” Web. 27 April. 2016.8.

Kristeva, Julia. 1980. Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. Ed. Leon S. Roudiez. Trans. Thomas Gora, Alice Jardine, and Leon S. Roudiez. New York: Columbia University Press.

---. Revolution in Poetic Language. 1984. Trans. Margaret Waller. New York: Columbia University Press.10.

---. Black Sun: Depression and Melancholia. 1989. Trans. Leon S Roudiez. New York: Columbia University Press.11.

---. Tales of Love. 1987. Trans. Leon S. Roudiez. New York: Columbia University Press.12.

---. 13. The Sense and Non-sense of Revolt: The Powers and Limits of Psychoanalysis. 2000. Trans. Jeanine Herman. Vol.1. New York: Columbia University Press.

Lacan, Jacques. Écrits: A selection. 2005. Trans. Alan Sheridan. London and New York: Routledge. 14.

Laing, R. D. 1965. The Divided Self: An Existential Study in Sanity and Madness. London: Penguin Books.15

Lechte, John. 1994. Fifty Key Contemporary Thinkers from Structuralism to Postmodernity. London and New York: Routledge.

Lyotard, Jean-Francois. 1984. The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Trans. Geoff Bennington and Brian Massumi. Minneapolis: University of Minnesota Press.

McAfee, Noelle. 2004. Julia Kristeva. London and New York: Routledge.18.

Neely, Carol Thomas. 1991. “Documents in Madness: Reading Madness and Gender in Shakespeare’s Tragedies and Early Modern Culture.” Shakespeare Quarterly, Vol. 42. No. 3: 315-338. JSTOR. Web. 29 Nov. 2011.

Payne, J. F. 2004. “Jorden, Edward (d. 1632)”. rev. Michael Bevan. Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press. Web. 16 Feb 2017.

Riemer, A. P. 1993. “Troubled Speech: The Representation of Madness in Renaissance Drama.” Sydney Studies in English. Vol. 19: 21-30. Web. 29 April 2016.

Roder, Caroline. 2007. “Invading the Body: Sound and (Non-)Sense in King Lear.” Shakespeare Seminar Online. Issue 5. N. pag. Web. 26 May 2016.

Rosenberg, Marvin. 1972. The Masks of King Lear. London and Toronto: Associated University Press, 23.

Roudiez, Leon S. Introduction. 1980. .Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. By Julia Kristeva. Ed. Leon S. Roudiez. Trans. Thomas Gora, Alice Jardine, and Leon S. Roudiez. New York: Columbia University Press. 1-20.

---. 25. Introduction. 1984. Revolution in Poetic Language. By Julia Kristeva. Trans. Margaret Waller. New York: Columbia University Press.. 1-11.

William Shakespeare. Hamlet. 1997. Ed. Ramji Lall. 10thed. New Delhi: Rama Brothers. 26.

---. King Lear. 1997. Ed. Ramji Lall. 10thed. New Delhi: Rama Brothers. 27.

---. Macbeth. 1996. Ed. Rajinder Paul. 6thed. New Delhi: Rama Brothers.28.

Schalkwyk, David. 2002. Speech and Performance in Shakespeare’s Sonnets and Plays. New York: Cambridge University Press.

Scholz, Susanne. 2000. Body Narratives: Writing the Nation and Fashioning the Subject in Early Modern England. Houndmills and New York: Palgrave/St. Martin's Press.

Schulthies, Michela. 2015. “Lady Macbeth and Early Modern Dreaming.” M. A. Thesis. Utah State University.31.

Showalter, Elaine. 1985. “Representing Ophelia: Women, Madness, and the Responsibilities of Feminist Criticism.” 77-94 in Shakespeare and the Question of Theory, Patricia Parker and Geoffrey Hartman. New York: Taylor and Francis.

Smith, Anne-Marie. 1998. Julia Kristeva: Speaking the Unspeakable. London: Pluto Press.33.

---. “34. Transgression, Transubstantiation, Transference.” 130-138 in The Kristeva Critical Reader, John Lechte and Zournazi, eds. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Wenzel, Peter. 2010. “Word and Action in the Mad Scenes of Shakespeare’s Tragedies.” 141-155 in William Shakespeare: Tragedies, Harold Bloom. New York: Bloom’s Literary Criticism.

Widawsky, Rachel. 2014. “Julia Kristeva’s Psychoanalytic Work.” Journal of American Psychoanalytic Association. 62.1: 61-67.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.