palette
تضاد هنر و زندگی در آثار توماس مان: بحثی مبتنی بر تحلیلِ تریستان
سعید رضوانی

چکیده
توماس مان، نویسندۀ بزرگ آلمانی، پاره ای مضامین و موضوع­ها را طیّ دهه­ های متمادی، مکرّر در آثار داستانی گوناگون خود طرح کرده است، چندان که می­توان آن­ها را دغدغه­ های اصلی ذهن او دانست. یکی از مهم­ترین آن­ها تضاد هنر و زندگی یا تباین هستی هنرمند و حیات شهروندان عادی جامعه است. گمان نگارنده این است که زندگی شخصی و خاستگاه اجتماعی-طبقاتی توماس مان مهم­ترین انگیزۀ توجّه پایدار وی به این مسئله بوده است. او در خانواده­ای متولّد شد که نسل­ در نسل از طریق تجارت امرار معاش کرده بود. این­که وی به رغم آن پیشینه قدم در راه هنر گذاشت و درمقابل سنّت خانواده گرفت، یحتمل مهم­ترينِ عواملي بوده باشد كه سبب شدند تا تقابل هنرمند و شهروند عادی در ذهن او شكل بگيرد و ماندگار گردد. در مقالۀ حاضر جنبه­ های گوناگون مسئلة هنر و زندگي در آثار توماس مان، با نگاهی به تریستان بررسی می­شوند. تحلیل این اثر علاوه بر تقابل دو قطب هنر و زندگی در اندیشۀ توماس مان هم تفوّق زندگی بر هنر در نگاه او را آشکار می­کند، هم ﻣﺆیّد انگیزۀ برخاسته از پیشینۀ شخصی و خانوادگی نویسنده در طرح مسئله است، و هم برخی از جنبه های فنّی کار او را می­شناسانَد.
واژگان کلیدی
توماس مان - تکرار مضامین – هنر – زندگی - تریستان

منابع و مآخذ مقاله

رضوانی، سعید. «داستایفسکی، کافکا، و مسئلۀ گناه». نگاه نو 106 (تابستان 1394): ص 175–187.

Baier, Christian. „Bürger/Künstler“. Thomas Mann. Handbuch. Leben – Werk – Wirkung. Hg. Andreas Blödorn und Friedhelm Marx. Stuttgart: Metzler, 2015. 285–287.

Dittmann, Ulrich. Thomas Mann, Tristan: Erläuterungen und Dokumente. Stuttgart: Philipp Reclam jun., 2007.

Flügge, Manfred. Das Jahrhundert der Manns. 3. Auf. Berlin: Aufbau, 2015.

Flügge, Manfred. Heinrich Mann: Eine Biographie. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 2006.

Galor, Jehuda. „Wie man wird, was man ist: Zur Tristan-Novelle Thomas Manns“. Interpretationen. Thomas Mann. Romane und Erzählungen. Stuttgart: Philipp Reclam jun., 2005. 47–67.

Haack, Hans-Peter. Zweideutigkeit als System: Thomas Manns Forderung an die Kunst. URL: https://d-nb.info/999616021/34. (Abgerufen: 24.11.2017).

Hamacher, Bernd. „Tristan“. Thomas Mann. Handbuch. Leben – Werk – Wirkung. Hg. Andreas Blödorn und Friedhelm Marx. Stuttgart: Metzler, 2015. 114–116.

Kant, Immanuel. Kritik der reinen Vernunft. 12. Aufl. Hg. Wilhelm Weischedel. Bd. 1. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 55. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1992.

Kurzke, Hermann. „Biographische Skizze“. Thomas Mann. Handbuch. Leben – Werk – Wirkung. Hg. Andreas Blödorn und Friedhelm Marx. Stuttgart: Metzler, 2015. 1–6.

Mann, Thomas. Betrachtungen eines Unpolitischen. Berlin: S. Fischer, 1918.

Mann, Thomas. „Tonio Kröger“. Thomas Mann: Sämtliche Erzählungen. Frankfurt a. M.: S. Fischer, 1963. 213–266.

Mann, Thomas. Tristan. Stuttgart: Philipp Reclam jun., 2000.

Marck, Siegfried, Thomas Mann as a Thinker, Ethics, Vol. 67, No. 1 (Oct., 1956), pp. 53-57.

Neumann, Michael. Thomas Mann: Romane. Klassiker-Lektüren 7. Berlin: Erich Schmidt, 2001.

Poser, Hans. „Thomas Mann. Doktor Faustus“. Möglichkeiten des modernen deutschen Romans. 5. Aufl. Hg. Rolf Geissler. Frankfurt a. M.: Moritz Diesterweg, 1973. 5–44.

Schröter, Klaus. Thomas Mann in Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. 4. Aufl. Hg. Kurt Kusenberg. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 1967.

Wißkirchen, Hans. „Tonio Kröger“. Thomas Mann. Handbuch. Leben – Werk – Wirkung. Hg. Andreas Blödorn und Friedhelm Marx. Stuttgart: Metzler, 2015. 111–114.

Witte, Karsten, "Das ist echt! Eine Burleske!": Zur Tristan-Novelle von Thomas Mann, The German Quarterly, Vol. 41, No. 4 (Nov., 1968), pp. 660-672.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.