palette
تضاد در رها شده، شب بخیر، مادر و خیابانهای ترد و اوک اثر مارشا نورمن: خوانش وبری
گلاره اسفندیاری, محمد مطیعی

چکیده

 مقاله ی حاضر در تلاش است تا خوانشی وبری از نمایشنامه های، رها شده، شب بخیر، مادر و خیابانهای ترد و اوک اثر مارشا نورمن داشته باشد. شرایط موجود در این آثار با مفهوم تضاد، که در کتاب اقتصاد و جامعه اثر ماکس وبر مطرح شده است و مفهوم اصلی در این بررسی است، مطابقت دارد. تضاد، که یک نوع پدیده ی اجتماعی است و بدلیل نابرابری در طبقه، منزلت و قدرت روی میدهد، در زندگی شخصیتهای نمایشنامه های مذکور دیده می شود. از آنجایی که طبقه به اقتصاد و منزلت به اعتبار، مربوط می باشد، وضعیت اقتصادی، میزان اعتبار و همچنین رابطه ی آنها با قدرت در جریان تضاد بررسی می شوند. در این جریان، سلطه به دلیل قدرت، ظهور پیدا می کند و با تسلیم شدن طرف مقابل، مشروعیت پیدا کرده و  به اقتدار تبدیل می شود. این خوانش سعی دارد تا اجتناب ناپذیر بودن تضاد، واکنش افراد را در جریان تضاد، عناصر دخیل در آن و همچنین انواع اشکال اقتدار که به دلیل پیروی کردن زیردستان پدیدار می شوند را بیابد. هدف نهایی این مقاله، یافتن نتایج متفاوت تضاد از طریق بررسی تمامی موارد ذکر شده است. درحالی که شب بخیر، مادر و خیابانهای ترد و اوک جوانب منفی تضاد را نشان  می دهند، رها شده جنبه ی مثبت این پدیده را به تصویر می کشد.

واژگان کلیدی
تضاد- منزلت- قدرت- سلطه- مشروعیت- اقتدار

منابع و مآخذ مقاله

پارکین، فرانک. ماکس وبر. ترجمه شهناز مسمی پرست. تهران: ققنوس،1384.

-Allan, Kenneth. The Social Lens: An Invitation to Social and Sociological Theory. 2nd ed. Los Angeles: SAGE, 2011. Google Books. Web. 14 Aug. 2016.

-Bressler, Charles E. Literature Criticism. 5th ed. Boston: Pearson, 2011. Print.

-Delaney, Tim. Classical and Contemporary Social Theory: Investigation and Application. New York: Routledge, 2016. Google Books. Web. 2 Sep. 2016.

-Dennen, Johan van der, and V. Falger, eds. Sociobiology and Conflict. London: Chapman and Hall, 1990. Google Books. Web. 20 Sep 2016.

-Epstein, Grace. “At the Intersection.” Marsha Norman: A Casebook. Ed. Linda Ginter Brown. Kindle ed. New York: Routledge, 2013. 27- 46.

-Giddens, Anthony, and David Held, eds. Classes, Power, and Conflict. London: Macmillan, 1982. Print.

-Janardanan, Dipa. “Images of Loss in Tennessee Williams’s The Glass Menagerie, Arthur Miller’s Death of a Salesman, Marsha Norman’s ‘Night, Mother, and Paula Vogel’s How I Learned to Drive.” Diss. Georgia State U, 2007. PDF file.

-Norman, Marsha. Getting Out. Collected Works. 1 vols. New York: Smith and Kraus, 1998. 1- 58. Print.

----. Interview. In Their Own Words: Contemporary American Playwrights. By David Savran. New York: TCG, 2001. Google Books. Web. 24 Oct. 2015.

----. ‘Night, Mother. New York: Hill and Wang, 1983. Print.

----. Third and Oak. Collected Works. 1 vols. New York: Smith and Kraus, 1998. 59- 108. Print.

-Ritzer, George. Sociological Theory. 8th ed. New York: McGrew, 2011. Print.

-Sanderson, Stephen K. The Evolution of Human Sociality: A Darwinian Conflict Perspective. New York: RLI, 2011. Google Books. Web. 1 Aug. 2016.

-Waters, Tony, and Dagmar Waters. “Are the Terms ‘Socio-Economic Status’ and ‘Class Status’ a Warped Form of Reasoning for Max Weber?” Palgrave. 2 (2016): 1- 13. PDF file.

-Weber, Max. Economy and Society. Ed. Guenther Roth and Claus Wittich. Berkeley: U of California P, 1978. PDF file.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.