Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

دانشگاه اصفهان

چکیده

نمایشنامه­ امیلیا گالوتی اثر لسینگ، تصویر جامعه­ا­ی را به­نمایش می­گذارد، که در آن زنان تحت انقیاد مردان هستند و از ارزش اجتماعی لازم برخوردار نیستند. در این جامعه، اغلب مردان، به­ویژه صاحبان قدرت، فقط نگاهی جنسیتی و تحقیرآمیز به­زنان دارند. زنان این تراژدی، جنس دوم و زیردست مردان تلقی می­گردند. آنان یا مانند امیلیا کاملا سنتی­اند و بی­چون و چرا تسلیم نظرات دیگران می­شوند، یا مانند کلودیا در تلاش برای گذر از سنت­اند و یا مانند اورسینا عقاید روشنفکری دارند، ولی هم­چنان می­توان انعکاس معیارهای جامعه­ مردسالار را در افکار و رفتارشان مشاهده کرد.این درام، پیامهایی فمینیستی برای زنان دارد: ارزش ذاتی خود را بشناسند و اجازه ندهند که به­ابزار لهو و لعب مردان تبدیل شوند؛ در مورد امور به­تفکر بپردازند و البته بدانند که این کار، خلاف خواسته­ مردان در جوامع مردسالار است و به­طور قطع با مقاومت مواجه خواهد شد؛ در پی احقاق حقوق خویش باشند، اگرچه این امر در نظر مردان، ناپسند جلوه کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study of the Woman Picture by Lessing in the Drama Emilia Galotti

نویسنده [English]

  • Rana Raeisi

University of Isfahan

چکیده [English]

The drama Emilia Galotti shows a picture of the society, in which women are dominated by men and don’t have necessary social value. In this society most men, especially the Powers, have sexual and degrading look at women and don’t respect them at all. The women in this tragedy are the second sex and under the subjection of the men. They are quite traditional, like Emilia and submit their self fully to others opinions, or like Klaudia try to pass the tradition or like Orsina have intellectual ideas, but also reflect the standards of the mail-dominated society in their thoughts and behaviors.
This drama has a feminist message for women: they should recognize their intrinsic value and don’t allow to become tools of debauchery of men and should think about events, of course, they should know that this is contrary to the wishes of men in the mail-dominated society and will certainly face resistance. They should seek their rights however it would look bad in the eyes of men.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Feminism- the Feminist Critique
  • Woman picture
  • Gotthold Ephraim Lessing
  • Emilia Galotti
  1. Bahjat, H. “Aghayede roshangariye Lessing dar nemayeshnameye nathane hakim” (The enlightened opinions of Lessing in the drama Nathan). pajhooheshe zabanhaye khareji, Vol.34. (1385/2006): 15-29.
  2. Baumann, B./ Oberle, B. Deutsche Literatur in Epochen (German Literature in Epochs). 2. Ed. Ismaning: Max Hueber, 1996.
  3. Behin, B/ Bagheri, M. “Gozare feministi az jazireye sargardani va be suye fanuse daryayi” (The feminist Critique of “The wandering Island” and “To the Lighthouse”). Pajhooheshe Adabiyate Moʼasere Jahan. Vol.17. Nr.2 (1391/2012): 25-40.
  4. Bozorg Bigdeli, S./ Hoseini, S. “Naghde feministye dastanhaye Marzbannameh” (The feminist Critique of the Histories of “Marzbannameh”). Pajhooheshhaye naghde adabi va sabkshenasi. Vol.2. Nr.14 (1392/2013): 33-59.
  5. Dudenredaktion. Duden Bedeutungswörterbuch. Mannheim: Dudenverlag, 1992.
  6. Guerin, W. L./ Labor, E. G./ Morgan, L./ Willingham, J. R. Mabaniye naghde adabi (A Handbook of Critical Approaches to Literature). Tranl. by Farzaneh Taheri. 2. Ed. Tehran: Armaghan, 1376/1995.
  7. Lessing, Gotthold Ephraim. Emilia Galotti. Stuttgart: Reclam, 2001.
  8. Moradkhani, S./ Talebi, M. „Naghde feministye majmuʼe dastane dokhtar khale vangok asare Farideh Khorrami” (The feminist Critique of Farideh Khorramiʼs collection of histories “Cousin of Van goch”). Zan dar farhang va honar. Vol.1. Nr. 4. (1389/2010): 5-24.
  9. Pelster, T. Lektüreschlüssel Emilia Galotti (An Interpretation of Emilia Galotti). Stuttgart: Reclam, 2006.
  10. Raeisi, R. „Barrasiye tatbighiye nazargahhaye Molavi va Lessing ba taʼkid bar Nathane hakim va dastane angur” (A Comparative Study of the Concept of Tolerance by Lessing and Rumi with Particular Focus on Nathan the Wise and History of Wine). In: pajhooheshe Adabiyate Moʼasere Jahan. Vol.18. Nr.2. (1393/2014): 79-95.
  11. ----. “Andisheye tasamoh dar nemayeshnamehaye “Minna von Barnhelm” va “Yahudiha” asare Lessing” (A Study of the Concept of Tolerance by Lessing in Dramas “Minna von Barnhelm” and “the Jews”). Pajhooheshe Adabiyate Moʼasere Jahan. Vol.20. Nr. 1. (1394/2015): 129-143.
  12. Sadeghi Shapar, R./ Hajjar, R. “Naghde feministye Romane sag va zemestane boland” (The feminist Critique of the Roman “The Dog and the Long Winter”). Adab pajhoohi. Vol.26. (1392): 73-94.
  13. Schmitz, T. A. Daramadi bar nazariyeye adabiye jadid va adabiate klassik (An Introduction to Modern Literary Theory and Ancient Texts). Tranl. by Hosein Saburi and Samad Elliun. Tabriz: Daneshgahe Tabriz, 1389/2010.
  14. Selden, R./ Widowson, P. Rahnamaye nazariyeye adabiye moʼaser (A Guide to Contemporary Literary Theory). Tranl. by Abbas Mokhber. Tehran: Tarhe now, 1384/2005.
  15. Stockhorst, S. Einführung in das Werk Gotthold Ephraim Lessings (An Introduction to the Works of Gotthold Ephraim Lessing). Darmstadt: WBG, 2011.
  16. Travik, Bakner. Tarikhe adabiyate jahan (History of world literature).Tranl. by Arabali Rezaii. Tehran: Nashr va pajhooheshe Farzan, 1373/1994.