palette
بررسی کتابهای درسی سال تحصيلی 88 – 87 دورۀ ابتدايی از نظر ميزان هماهنگی در استفاده از آوای میانجی /j/ به شکل حرف «ی» یا همزه «ء»

چکیده
در اين کار پژوهشی تمام کتابهای درسی سال تحصيلی 88 – 1387 دورۀ ابتدايی کلمه به کلمه بررسی شده است. در اين بررسی، کلماتی که در آنها آوای «ی» میانجی و یا همزه به کار رفته است مورد توجّه قرار گرفته و ميزان يکسان بودن املايی و شيوه‌ی نگارش و ميزان هماهنگ بودن کتابهای مختلف سالهای مختلف مقايسه شده‌اند. گردآوری داده‌ها از طريق بررسی تک تک کلمات کتابهای مذکور صورت پذیرفته است. با توجه به نوع تحقيق، نحوۀ گردآوری داده‌ها و تجزيّه و تحليل آنها، روش انجام کار توصيفی است. جامعۀ آماری اين پژوهش کليۀ کتابهای درسی سال تحصيلی 88 – 1387 دورۀ ابتدايی می‌باشد و با توجّه به اينکه تمام کلمات کتابها مورد بررسی قرارگرفته، حجم نمونه نيز تمام کتابهای فوق بوده و نمونه‌گيری انجام نشده است. تجزيّه وتحليل داده‌ها از طريق مشخص کردن فراوانی و درصد ناهماهنگیهای مربوط به آوای «ی» میانجی و همزه صورت پذيرفته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در تعدادی از کتابهای درسی و همچنین در بین آنها در مقایسه با یکدیگر ناهماهنگیهایی از نظر نحوۀ اتّصال پایه ‌واژه-ها در کلمات مرکّب وجود دارد.
واژگان کلیدی
آوای میانجی، تکواژ، کتابهای درسی، میزان هماهنگی

ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.