@article { author = {اکبری بورنگ, محمد and حسینی, سیدعلی and قوامی راد, زینب}, title = {The study of learning strategies and attitude towards English language learning in undergraduate students of Birjand university - the role of gender, native or non-native and Location}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {11}, number = {15}, pages = {1-19}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Abstract Learning strategies are specific performances that using of them by individuals make the learning process easier, faster and more effective and the transfer of learning to new situations makes possible. The aim of this study was investigating of learning strategies and attitude towards general English language in undergraduate students of Birjand university in terms of the gender, native or non-native and Location. The population consisted of 4125 subjects which according to Morgan table and random cluster sampling, 351 persons were chosen and studied. The tools used in this research were questionnaire of Oxford language learning strategies and attitudes towards Gardner English language learning. T- test was used to analyze the data. Data analysis showed that memory strategies, the compensation process, general language strategies (P< 0/05) and cognitive process and attitude toward language are different in terms of native or non-native(P< 0/01) and it was not seen no significant difference in study of the learning strategies and attitude toward English language learning in terms of gender and location. According to the results of research and the role of personal differences of learners including native or non-native, holding of the workshops for improving the quality of students" education and increasing their learning ability in the English course is necessary.}, keywords = {Keywords: language learning strategies- attitude towards English language learning- students}, title_fa = {بررسی راهبردهای یادگیری و نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند: نقش جنسیت، بومی - غیربومی و محل سکونت}, abstract_fa = {چکیدهراهبردهای یادگیری عملکردهای خاصی هستند که استفاده از آن‌ها از سوی فرد، فرآیند یادگیری را آسان‌تر، سریع‌تر و مؤثرتر می‌کند و انتقال یادگیری را به موقعیت‌های جدید ممکن می‌سازد. هدف پژوهش حاضر بررسی راهبردهای یادگیری و نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی عمومی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند برحسب جنسیت، بومی - غیربومی و محل سکونت بود. جامعه آماری عبارت بود از 4125 نفر که بر اساس جدول مورگان و به شیوه‌ی خوشه‌ای تصادفی تعداد 351 نفر انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش، پرسش‌نامه راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد و نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی گاردنر بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون T مستقل استفاده شد. تحلیل داده‌ها نشان داد راهبردهای حافظه، فرآیند جبرانی، راهبردهای کلی زبان (05/0 P<) و فرآیند فراشناختی و نگرش به زبان برحسب بومی- غیربومی متفاوت می‌باشد (01/0 P<) و در بررسی راهبردهای یادگیری و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی برحسب جنسیت و محل سکونت تفاوت معناداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج پژوهش و نقش تفاوت‌های فردی یادگیرندگان ازجمله بومی- غیربومی بودن در یادگیری زبان انگلیسی برگزاری کارگاه‌هایی جهت ارتقای کیفیت تحصیلی دانشجویان و افزایش توان یادگیری آنان در درس زبان ضروری می‌نماید.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: راهبردهای یادگیری,نگرش به یادگیری زبان انگلیسی,دانشجویان}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99732.html}, eprint = {} } @article { author = {برادران جمیلی, لیلا}, title = {Edward Said: Orient, Orientalism and Cultural Imperialism}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {11}, number = {15}, pages = {21-40}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Abstract Edward Said challenges western orientalism in an analytical way in his book, Orientalism (1978). His view of orientalism is based on finding a new relationship between the Orient and the Occident. Western orientalism refers to English, French and American ones based on the dominant power and hegemony of the West over the East which is a kind of Nietzschean will to power. From Friedrich Nietzsche’s perspective, every idea is a will to power; meanwhile, the evolution of man’s wisdom is the result of his will to power; in this way, knowledge will be the instrument of power. This paper, through Said’s analytical criticism, challenges orientalism to show that, the formal expression of will to truth is will to power that leads to a kind of cultural imperialism. Moreover, it represents a form of cultural imperialism in Said’s Orientalism, which is one of the most powerful factors of the hegemony of imperial powers especially in the colonized countries. Through amateurism, Said indicates how creating such a culture in literary works can be one of the most resisting factors in the postcolonial societies. Thus, he suffers from an intellectual personal imperialism, which is in contradiction with the world of critical theories and criticism .}, keywords = {East-Orientalism-Culture-Will to Power-Amateurism- Cultural Imperialism}, title_fa = {ادوارد سعید: شرق، شرق شناسی و امپریالیسم فرهنگی}, abstract_fa = {چکیدهادوارد سعید به شیوه ای تحلیلی شرق شناسی غربی ها را در کتاب شرق شناسی (1978) خود به چالش می کشد. نگرش او از شرق شناسی بازیافت رابطه ای نوین بین شرق و غرب است. شرق شناسی غربی ها، یعنی انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی، مبتنی بر قدرت و سلطه سیاسی و عقیدتی غرب بر شرق است، که نوعی اراده معطوف به قدرت نیچه ای است. از دیدگاه فردریش نیچه، طرح هر نظریه ای تمایلی برای حاکمیت است، ضمنا سیرتکامل دانایی انسان حاصل اراده معطوف به قدرت است، در این راستا، دانش ابزار قدرت است. این مقاله با شیوه انتقادی و اصول نقد ادبی سعید نظریه شرق شناسی او را به چالش می کشد. بیان رسمی اراده معطوف به حقیقت همان اراده معطوف به قدرت است، که در نهایت منجر به ایجاد نوعی امپریالیسم فرهنگی می شود.علاوه بر آن این مقاله به بررسی فرهنگ امپریالیستی در کتاب شرق شناسی سعید می پردازد که قوی ترین عامل سلطه امپریالیست، در جهان استعماری، محسوب می شود. سعید به شیوه آماتوریسم نشان می دهد که چگونه خلق همین فرهنگ در آثار ادبی قابلیت آن را دارد تا به یکی از قوی ترین عوامل مقاومت در جوامع پسااستعماری تبدیل شود. لیکن خود او درگیرامپریالیسم فردی روشنفکری می گردد که با نقد و دنیای نظریه پردازی در تضاد است.}, keywords_fa = {}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99764.html}, eprint = {} } @article { author = {بیگدلی, مرضیه}, title = {Signs of traumatic behavior in the slave owner old Corregidora’s wife: An archetypal reading of Gayl Jones’ Corregidora}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {11}, number = {15}, pages = {41-72}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {In spite of numerous narratives about slavery and its multi-dimensional effects, and huge amount of critical examinations and readings rendered on African – American productions, this traumatic phenomenon in human history has never lost its immense significance through various discourses. The present article tries to re-open Gayl Jones’ novel, Corregidora, as one of the most distinguished works in African – American literature with a critical concentration on the inevitable impacts of sexual and specifically homosexual exploitation of slavery era under the light of an archetypal approach toward the issue of posttraumatic stress disorder in female identities of the story. Mostly, the novel has gone through psychoanalytical, feminist and historical critiques and primarily as a text of individual and cultural trauma, which depicts the long lasting influences of slavery on the modern African – American identity. The current article tends to investigate the narrative significance of Ursa Corregidora’s traumatic response towards homosexual stimuli in addition to the role of collective memory on its formation. Indeed, through the archetypal analysis, the article quests for the symptoms of sexual disorder like that of the Corregidora’s white wife. Moreover, it attempts to show how the hierarchical, power-based and patriarchal system of slavery transforms its subjectivities into unstable and traumatized identities. Finally, the ultimate purpose of the article is to demonstrate that slavery as a cultural traumatic phenomenon has not chosen its victims, but, every single subject in this hierarchical system has gone through a burden of physical and psychological injuries rooted in a collective unconsciousness.}, keywords = {}, title_fa = {نشانگان رفتار روان‌آسیب در همسر کورجیدورای برده‌دار: خوانشی کهن‌الگویی از رمان کورجیدورا اثر گیل جونز}, abstract_fa = {اگرچه تاکنون روایات، تحلیل‌ها و خوانش‌های بی‌شماری از اثرات برده‌داری بر جامعه و هویت آفریقایی - آمریکایی  انجام‌گرفته‌اند اما این فاجعه‌ی انسانی فرهنگی هرگز اهمیت سترگ خود را از دست نداده و روایات کوچک و بزرگ آن هماره برای خوانشی مجدد گسترده‌اند. مقاله‌ی پیش‌رو با اذعان به اهم موتیفها و مواضع چالش برانگیز مطرح شده در رمان کورجیدورای گیل جونز به‌عنوان یکی از متفاوت‌ترین آثار در ادبیات آفریقایی – آمریکایی ذره‌بین کنکاش خود را بر نقطه‌ای متمرکز می‌کند که به سختی مورد بررسی خوانندگان و منتقدان رمان جونز قرار گرفته‌است و آن اهمیت انکارناپذیر استثمار جنسی همجنس‌گرایانه با رویکرد کهن‌الگویی در اختلال فشار روانی پس آسیبی هویت‌ زنانه سفید‌پوست در داستان است. رمان کورجیدورا بیش از همه مورد خوانش‌های روانکاوی، فمنیستی، و فرهنگی و تاریخی قرار گرفته چنانکه عمدتاً به‌عنوان نمونه‌ی قابل‌توجهی از روایت تأثیرات روان‌آسیب پدیده‌ی سیاسی - اجتماعی برده‌داری بر هویت آفریقایی - آمریکایی مدرن یا دوران پسابرده‌داری شناخته‌شده‌است. پرسشی که مقاله‌ی حاضر در پی یافتن پاسخ آن‌است در وهله‌ی نخست علت و اهمیت رواییِ واکنش روان‌زخمی اورسا کورجیدورا نسبت به تمایلات همجنس‌گرایانه و نقش حافظه‌ی جمعی در آن است. همچنین، در تحلیل کهن‌الگویی از روانکاوی زنان به دنبالی پاسخی برای ناهنجاریهای جنسی زنانی نظیر همسر کورجیدورا می‌باشد. بعلاوه، این مقاله در پی آنست که از منظر کهن‌الگویی نشان دهد چگونه نظام سلسله مراتبی،  قدرت‌مدار و مردسالار جامعه‌ی برده‌داری سوژه‌های خود را به هویت های متزلزل و  آسیب‌دیده تبدیل کرده و در برهم‌کنش آنها با‌هم سبب آسیب‌رسانی بیش‌تر می‌شود. در نهایت، مقاله‌ی پیش‌رو از طریق بررسی اختلال رفتار جنسی همسر کورجیدورای برده‌دار و جستجوی عوامل مؤثر بر آن نشان میدهد برده‌داری به‌عنوان پدیده‌ی فرهنگی آسیب‌زا قربانی خود را انتخاب نمی‌کند بلکه هر مهره‌ای در این سلسله مراتب حجمی از آسیب‌های جسمی و روانی را متحمل می‌شود که ریشه در یک ناخودآگاه جمعی دارد.     }, keywords_fa = {}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99782.html}, eprint = {} } @article { author = {رستمی, مسعود and جعفری, علیرضا}, title = {To Close or Not to Close, That Is the Question: Sam Shepard’s Deconstructive Evasion of Closure in A Lie of the Mind}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {11}, number = {15}, pages = {73-91}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Sam Shepard’s dramatic vision, like Jacques Derrida’s philosophy, observes not a world securely supported by metaphysical certainties, but one of discards and throwaways appeased by landscapes filled with fragments and debris. It is, therefore, pointless to employ traditional methodologies to extract meaning out of a drama designed to resist this sort of interpretive strategy. If there is no methodology capable of resolving the fractured and indeterminate nature of Shepard’s drama, then it is essential to approach these plays from a perspective (deconstruction) that is unafraid of uncertainty and is not disappointed by an inability to arrive at a final and authoritative reading. Shepard’s resistance against the urge to create “closed” and “finished” texts reminds one of a major subject of poststructuralist/deconstructive concern: “closure,” which—because it stifles the interpretive process—must be recognized and avoided. This article is devoted to the examination of how Shepard, who is committed to an artistic vision that accepts indeterminacy, manages to end a play without limiting its interpretive possibilities; A Lie of the Mind is the text which will be studied to that end.}, keywords = {Sam Shepard-deconstruction-closure-A Lie of the Mind}, title_fa = {بستن یا نبستن، مسأله این است: بستارگریزی واسازانه ی سم شپارد در نمایش دروغ ذهن}, abstract_fa = {در صحنه ی نمایش های سم شپارد، همانند جهان فلسفی ژاک دریدا، هیچ پدیده ای امر مسلم و حتمی تلقی نمی شود بلکه منظره مملو از تصاویر شناور، صحنه های ناتمام و ناپیوستگی است. از این روست که به کارگیری رویکردهای سنتی برای استخراج معنی از چنین متونی که ذاتا در مقابل چنین راهبردهایی مقاومت می کنند، بیهوده می نماید. لذا اگر هیچ یک از روشهای رایج و معمول قادر به رمزگشایی ماهیت گسیخته و مبهم آثار شپارد نیست، ضروری و منطقی است که به این متون از منظری نگریست که خود واهمه ای از عدم قطعیت و ابهام نداشته و از عدم امکان دستیابی به معنایی قطعی و نهایی و "معتبر" مایوس نمی شود و این روش همانا رهیافت "واسازی" است. شپارد با مقاومت در برابر خلق متون "کامل" و "تمام،" یکی از مفاهیم کلیدی فلسفه ی واسازی را به ذهن متبادر می کند و آن مفهوم "بستار" است که از نگاه عالمان معتقد به واسازی، سرکوبگر فرایند نقد است؛ آشکارسازی، توضیح و تبیین حساسیت شپارد به اجتناب و یا گریز از  چنین عامل سرکوبگری هدف این جستار است بدین ترتیب که پژوهشگر می کوشد که ضمن مطالعه ی نمایش دروغ ذهن نشان دهد که چگونه شپارد که سرسپرده ی اندیشه ای است که به پایان ناپذیری، ناپایداری و بلاتکلیفی معنا معتقد است، نمایشنامه هایش را بدون محدود نمودن خوانشهای محتمل و ممکن به پایان می برد. }, keywords_fa = {سم شپارد-واسازی,بستار-دروغ ذهن}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99788.html}, eprint = {} } @article { author = {شفیعی, مهربان and سخنور, جلال}, title = {Subjectivity: A DeleuzoGuattarian Study of Samuel Johnson’s Selected Works The History of Rasselas, Prince of Abyssinia}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {11}, number = {15}, pages = {93-108}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The present article attempted to analyze the characters' "subjectivity" in Samuel Johnson's The History of Rasselas, Prince of Abyssinia under the aegis of Deleuze and Guattari's theory of "subjectivity." Doing so, the characters' desires have been considered to clarify if their desire is the product of a lack (as psychoanalysis insists), or it is productive (as Deleuze and Guattari believe). By focusing on Deleuze and Guattari's famous syntheses in Johnson's Rasselas, it was revealed that it is the energy of the desire that sets Rasselas and his fellow travelers in motion to follow their quest. Moreover, it was cleared that their desire does not get repressed in the triangular family relation; instead, it is the social relations which is the main cause for repressing their desire, and the characters' subjectivity is constructed based on the repression society imposes on them. In fact, the characters' desire is not compatible with the social requirements such as social differentiation, and ideology, thus, desire gets repressed, and each repression renders the character "a" subjectivity specific to that experience.}, keywords = {Anti-Production-Body-Without-Organs-Desiring-Production-Schizophrenia}, title_fa = {فردیت: خوانش دلوزو گواتری در اثر برگزیده ی ساموئل جانسون، تاریخچه ی راسلس، پرنس ابی سینا}, abstract_fa = {در این مقاله ”فردیت“ شخصیتها در اثر معروف ساموئل جانسون تاریخچه ی راسلس، پرنس ابی سینا درپرتو تئوری ”فردیت“ دلوز و گواتری تحلیل و بررسی میشود. با در نظر گرفتن میل شخصیتها بر اساس” تولید مطلوب“ دلوز و گواتری در اثر جانسون، نتیجه حاکی از آن است که میل در شخصیت راسلس و یارانش نه تنها ریشه در کمبود ویا فقدان ندارد بلکه به آنها انرژی و تحرک بخشیده، به انگیزه ی آنها برای تحقیق می افزاید وعلیرغم دیدگاه روانشناسی فروید و لکان، میل همواره نقش مثبتی را ایفا میکند. همچنین، در این مقاله نشان میدهد سرکوبی میل در راسلس و همسفرانش ریشه در ارتباطات و عوامل اجتماعی دارد. زیرا ماهیت آزادگونه ی میل با شرایط  اجتماعی که تابع قوانین و قواعد میباشند سازگار نیست و این ناسازگاری میل را در شخصیتها سرکوب میکند و آنها هربار تجربه ای کسب میکنند. از سوی دیگر، هر تجربه به شخصیت ”فردیتی“ مختص همان تجربه ی خاص  را میبخشد که با ”فردیت“ قبل و بعد او متفاوت میباشد. بنابراین، هیچیک از شخصیتها دارای ”فردیت“ یکسان و ثابتی نیستند. }, keywords_fa = {بدن بی عضو-تولید مطلوب- ذهنآشوبی (شیزوفرنی)- ضد تولید}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99795.html}, eprint = {} } @article { author = {شیرخانی, احمد and نجومیان, امیر علی}, title = {The Relationship Between Glocalization and Monologue Play in Brian Friel's Faith Healer}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {11}, number = {15}, pages = {109-129}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {In addition to the economic advantages of globalization, it also causes some challenges in the field of culture. As a major challenge raised by globalization, homogenization drives aside the heterogeneous local cultures, replacing them with the homogenized global culture. Ireland has also been challenged by such homogenizing global cultural flows and Brian Friel reflects such a challenge and a solution to it in his Faith Healer. For Friel, the form of monologue play is an expression of his glocal solution. Possessing the prominent features of the concept of glocalization such as interpenetration of the local and the global, heterogeneity, transcending the borders, increasing the agency of the local, monologue play provides the glocal condition for the transaction of Irish culture with global culture. Investigating Faith Healer and its performances, the present study exposes the affinities of glocalization and monologue play in Faith Healer.}, keywords = {Brian Friel- Monologue Play- Glocalization- Faith Healer}, title_fa = {ارتباط جهانی-محلی شدن و نمایش تک گویی در شفادهنده اثر برایان فری یل}, abstract_fa = {جهانی شدن، علاوه بر نوید برخی مزیت های اقتصادی، چالش هایی را نیز در عرصه فرهنگ بدنبال می آورد. از جمله این چالش ها به حاشیه رانده شدن فرهنگ های ناهمگون محلی و جایگزین شدن آن با فرهنگ جهانی است. ایرلند نیز در طی فرآیند جهانی شدن با چنین چالشی مواجهه شده است و برایان فری یل در نمایشنامه ی تک گویی شفادهنده در پی انعکاس آن و یافتن راه حلی برای این چالش است. فری یل راه برون رفت از چالش های جهانی شدن را از طریق فرم نمایشنامه تک گویی بیان می کند. این فرم بدلیل دارا بودن ویژگی های نظریه جهانی-محلی شدن رولاند رابرتسون، امکان حفظ ناهمگونی ها، افزایش عاملیت عنصر محلی، و عبور از دوگانه جهانی/محلی را در تعامل فرهنگ ایرلند و فرهنگ جهانی فراهم می آورد. مقاله حاضر با بررسی این نمایشنامه و اجراهای آن راهبرد جهانی-محلی شدن فری یل را در ارتباط با فرم نمایشنامه تک گویی به تصویر می کشد.}, keywords_fa = {فری یل- نمایشنامه تک گویی- جهانی-محلی شدن- شفادهنده}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99737.html}, eprint = {} } @article { author = {صانعی, دیانوش}, title = {An Eoposthuman Condition}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {11}, number = {15}, pages = {131-148}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {In the age of considerable progress in technology by simulation, machines have become the extension of human bodies and have blurred the boundary between nature and culture. The researcher investigates Margaret Atwood’s environmental concerns who demands a theoretical framework regarding the cultural system as ecological phenomena. Throughout this article, the researcher re- evaluates what it is to be human in Oryx and Crake (2003) and attempts to define the posthuman condition and the notion of ecposthumanism. It also investigates the deconstruction of the humanist vision through such a posthumanist reading of Margaret Atwood’s novel and highlights the possibility of the posthuman and the human being able to survive together in a dystopia created by harsh intervention of human to the realm of nonhuman. The researcher through the lens of posthumanism as one branch of ecocriticism investigatesAtwood's characters and the role of technology and nature}, keywords = {Margaret Atwood-Ecocriticism-Posthumanism-Dystopia-nature}, title_fa = {جستاری بر پست اومانیسم بوم گرا}, abstract_fa = {چکیده:در دهه های اخیر تحولات و پیشرفت های بزرگ در زمینه های زیست شناسی و ژنتیک و فناوری های مرتبط با آنها امیدها و دشواری های زیادی به بارآورده است. این تحقیق با نقد و بررسی رمان اریکس و کریک اثر مارگارت اتوود سعی در پاسخ به سوالاتی در خصوص مفهوم "انسان" در عصر علم و فن اوری دارد. مقاله حاضر با تأکید بر نقد پسا انسان، جستاری بر پاد آرمانشهربوم گرای مارگارت اتوود نویسنده معاصرکانادایی است. او نشان می دهد که چگونه انسان بواسطه فن اوری مدرن به صورتی مخرب به دستکاری طبیعت در ساخت و شبیه سازی موجوداتی آرمانی و بوم گرا می پردازد. انسان گرایی به عنوان دیدگاهی که انسان و منافع او را بر غیرانسان متقدم می شمرد به پسا انسان گرایی تبدیل می شود. در عصر فن اوری یکی از اصلی ترین راه های برون رفت از بحران های زیست محیطی مانند گرمایش کره زمین وتغییرات اقلیمی که نابودی تدریجی کره خاکی را ببار می آورد، بررسی پیامدهای  فرهنگی  تفکر انسان گرا می باشد. چگونگی خلق پسا انسان با تمایلات بوم گرایانه  که کمترین تاثیر را بر طبیعت و محیط زیست دارد و تعریفی که از این مفهوم در اثار این نویسنده دیده میشود محوراصلی این تحقیق محسوب می شوند. گرچه هنوز مبانی نظری  نقد بوم گرا انسجام لازم برای نقد پسا انسان را ندارد، نویسنده مقاله حاضر سعی دارد از این منظر با نگاهی تازه این مقوله را بررسی کرده و مدل‌های رابطه انسان و طبیعت را با این اتکا، در عصر فن اوری،  با عنوان پسا اومانیسم یا پسا انسان بومگرا تحلیل نماید. در این مقاله مفهوم پسا انسان آرمانی به چالش کشیده می شود و نشان داده می شود که  چگونه جهان شبکه ای از تعامل انسان و حیوان، طبیعت و فرهنگ است.در این جا، با تمرکز بر دغدغه های زیست محیطی اتوود، پژوهشگر بر آن شده است که پیامدهای انقلاب فناوری زیستی و اثرگذاری سلطه فن اوری در مبدل شدن جهان به پادآرمانشهری دهشتناک را تفسیر کند.}, keywords_fa = {کلیدواژه ها: نقدبومگرا,مارگارت اتوود,طبیعت,پسا انسان گرایی (پست اومانیسم),پاد آرمانشهر}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99742.html}, eprint = {} } @article { author = {قربانی, سمیه and بزدوده, زکریا}, title = {Deconstruction of History and Power Relations in William Shakespeare's Henry IV}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {11}, number = {15}, pages = {149-169}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The present study seeks to read Shakespeare’s 1 Henry IV from a cultural materialist perspective. As cultural materialism attempts to bring into consideration those marginalized and dissident voices which threaten the legitimacy and coherence of the dominant discourses from within, this study introduces Hotspur as one of the representatives of such dissidence in Shakespeare’s 1 Henry IV. Through his act of rebellion against the king, Hotspur problematizes the authenticity of the official ideological doctrine regarding divinity of the kings still prevalent during playwright’s time. He questions the plausibility of such a discourse. By challenging this notion, Hotspur doubts the rightfulness of King Henry IV who achieved his throne not through the will of God but through deceit and trickery. Although he is killed by his rival Prince Harry at the end of the play, through his disobedience Hotspur puts the political and ideological systems into disarray.}, keywords = {Dissidence,Divinity of the kings,Elizabethan era,Historical play,Theatricality,Violence}, title_fa = {واسازی تاریخ و نمایش قدرت در نمایشنامه ی هنری چهارم}, abstract_fa = {مطالعه­ی حاضر بر آن است خوانشی را بر اساس رویکرد ماتریالیسم فرهنگی از نمایشنامه­ی هنری چهارم، بخش اول اثر ویلیام شکسپیر ارائه کند. یکی از اهداف ماتریالیسم فرهنگی برجسته نمودن آن دسته از صداهای سرکوب­ شده و به حاشیه رانده شده­ای است که مشروعیت و یکپارچگی گفتمان­های غالب را از درون تهدید کرده و به چالش می­کشند. بر همین اساس، مطالعه­ی حاضر هاتسپر را به عنوان یکی از نمایندگان این دسته از صداهای مخالف معرفی می کند. هاتسپر از طریق شورش خود علیه هنری چهارم، مشروعیت گفتمان رسمی و ایدئولوژیک عصر خود موسوم به الوهیت شاهان را، که در روزگار شکسپیر رایج و متداول بوده است، مورد چالش قرار می­دهد. هاتسپر با به زیر سؤال بردن این مفهوم، تردید خود را در مورد برحق بودن هنری چهارم که سلطنت خود را نه از طریق خواست و فرمان الهی که از طریق نیرنگ و فریب به دست آورده است ابراز می­نماید. گرچه در پایان نمایشنامه هاتسپر توسط رقیب خود ولیعهد هری کشته می­شود، اما با سرکشی و نافرمانی خود نظام­های ایدئولوژیک و سیاسی روزگار خویش را به چالش کشانده و مقبولیت گفتمان­های غالب را زیر سؤال می­برد.}, keywords_fa = {نافرمانی,خشونت,نمایشی بودن قدرت,نمایشنامه ی تاریخی,الوهیت پادشاهان,عصر الیزابت}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99749.html}, eprint = {} } @article { author = {کریمیان, فرزانه and صفا, مربی}, title = {Thematic concept of travel in Patrick Modiano’s works}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {11}, number = {15}, pages = {171-193}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {This article proposes study of the concept of travel and its relation to space dimension and focuses on why traveling, realistic or fictional, institutes the main axis of Modiano's novels. However, identity and own-self writing have had an important role in most Nobel Prize winning literature works, this research intends to understand why and how the travel is the basis of his universe. Moreover, this article attempts to find the relationship between the concept of travel and the definition of space. In order to do so and to demonstrate the reflection of this study on Modiano’s writings, the concept of space is been determined and examined through six different books from different decades of the author's life. In addition, the thematic approach of Georges Poulet, a 20th century French literature critic, has been practiced. This study concludes an analysis of diversity of space, its characteristics, and its function.}, keywords = {space reminiscences- trip- various spaces and places- eternal return- Modiano}, title_fa = {سفر در آثار پاتریک مودیانو از دیدگاه مضمونی}, abstract_fa = {موضوع  مقاله حاضر"مفهوم سفر و ارتباط آن با بُعد مکان" در رمان‌های مودیانو است و به مطالعۀ این مسئله می پردازد که چرا سفر، واقعی یا تخیلی، محور اصلی رمان‌های نویسنده را تشکیل می‌دهد. هر چند که مسئله هویت یا به سخنی دیگر، نگارش خویشتن خویش همواره جایگاه مهمی در آثار برندۀ جایزۀ فاخر نوبل ادبی داشته است، این پژوهش در صدد روشن ساختن این مهم است که چرا و چگونه سفر محور اصلی دنیای او را بنا می‌گذارد. به علاوه، این مقاله در جستجوی یافتن نوع ارتباط میان مقوله سفر و مفهوم مکان است. برای نیل به این مقصود و نشان دادن بازتاب این ارتباط بر نوشته‌های مودیانو مفاهیم مربوط به مکان را در شش اثر نویسنده متعلق به دهه‌های مختلف زندگی او راشناسایی و بررسی می‌کنیم و در این راستا نیز از رویکرد مضمونی ژرژ پوله، منتقد ادبی قرن بیستم فرانسه، برای پژوهش حاضر بهره می‌گیریم. حاصل کارکاوشی است که به مطالعه گوناگونی مکان، ویژگی‌های بارز و کارکرد آن می‌پردازد. }, keywords_fa = {تداعی خاطرات,سفر,انواع فضا ومکان,بازگشت جاودان,مودیانو}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99755.html}, eprint = {} } @article { author = {منصوری, شهریار}, title = {e}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {11}, number = {15}, pages = {195-218}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {e}, keywords = {e}, title_fa = {فراسوی تفکر پسااستعماری: هویت فراملی و تقابل ملی گرایی در ادبیات مدرن ایرلندی}, abstract_fa = {هویت مدرن ایرلندی توسط سیلی از محذورات اجتماعی-سیاسی تعریف می شود. برخی از این محذورات، ریشه در تاریخ سلتیک دارد و از ساختارهای ملی ایرلند نشئت می گیرد و بسیاری دیگر جبرا طی فرایند مدرن سازی ایرلند بر ساختارهای ملی کشور تحمیل شده است. یکی از مهم ترین مخالفین تجلی هویت مدرن در ایرلند را می بایست تبلور فرهنگ سنتی و تفکر سیاسی سازی شده ی ملی گرایی دانست که باعث ایجاد شکافی نه تنها سیاسی-اجتماعی بلکه فردی و درونی درسطح جامعه ی پسا استعماری  ایرلند در درک مدرنیسم شده است. شکاف سیاسی ایجاد شده توسط تقابل میان تعریف مدرن از هویت ملی و تفکرات ساکن گرای ملی-بومی حکومتی همواره دیدگاه وهویت مدرن ایرلندی را به عنوان عاملی بیرونی، ناشناخته و غیر ایرلندی در نظر می گیرد که بایستی از عرصه های ملی کشور حذف گردد. در واقع بخاطر حضور چنین بیگانه سازی اجتماعی-سیاسی است که نیاز به ارایه تعریف سومی از هویت ایرلندی در کنار ساختار دو گانه و سنتی تعلق همراه با تقلید ویا مقاومت همراه با انزو در ادبیات و سیاست جامعه ایرلندی حس می شود. تعریف سوم از هویت مدرن ایرلندی درواقع تعریفی است ورای ساختارهای شکسته، جهت دار، و سیاسی ازپیشینه ی استقلال فردی در ایرلند. مقاله حاضر در صدد است با کنکاش در پیشینه ی تاریخی، اجتماعی و سیاسی هویت مبارز ایرلندی، تعریف سومی از هویت مذکور با نام هویت فرا ملی معرفی می نماید که هویت حکومتی مدرن ایرلندی را نه تنها خارج از چهارچوب فرض می نماید بلکه تعاریف متداول ازهویت استعماری، ضد استعماری و ملی گرا را نیز به چالش می کشد.}, keywords_fa = {پسا استعماری,ادبیات ایرلند,هویت مدرن ایرلندی,آدرنو,دیالکتیک منفی,میشل فوکو,نظریه پردازی,جیمز جویس}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99761.html}, eprint = {} } @article { author = {میرزایی برزکی, رضا and بازدار, تهمینه}, title = {Contrastive Analysis of chinese - Persian languages phonetic system}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {11}, number = {15}, pages = {219-250}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The current paper reviews Contrastive Analysis of chinese& Persian standard languages, that notion affects the process of language teaching. sincechinese language is a syllabic language & has a tier of tone, & Persian is a alphabetical language, the description of each will be discussed in the proper approaches. Initially, there is an introduction to chinese phonemes. chinese language holds 21 consonants, 2 semivowlesand 36 vowles. In this paper, consonant will be classified according to place & manner of articulation, &they are compared with Persian consonants. the current paper provides perfect & comprehensive classification on vowles, but their perfect technically description is pending to another research. so, the transcription of chinese language –PinYin – to be introduced &reviwed.}, keywords = {pin yin}, title_fa = {بررسی چند ویژگی نظام آوائی زبان چینی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر،  بررسی و تحلیلی بر نظام آوایی زبان معیار چینی است. این مهم، در امر آموزش زبان­چینی به فارسی­زبانان تأثیر بسزایی دارد. زبان­چینی و زبان فارسی از نظر ساخت­واژی باهم تفاوت­هایی دارند، زبان چینی از خانواده زبان­های تکواژی ساده[1] است و زبان فارسی از گروه زبان­های چند تکواژی[2] است. در این مقاله در ابتدا به معرفی واج­های زبان­چینی می­پردازیم، طبق بررسی­های صورت­گرفته در این جستار، زبان چینی 21 همخوان،2 نیم­واکه و 36 واکه دارد، همخوان­ها به لحاظ جایگاه و شیوه تولید[3] تقسیم­بندی و توصیف خواهند شد، و آن­ها با همخوان­های زبان فارسی مقایسه خواهند شد. در مورد واکه­ها نیز تقسیم­بندی جامعی صورت خواهد گرفت. سپس به توصیف سیستم آوانگاری چینی -  پین­یین -  رسیده و نکاتی ذیل این عنوان بیان خواهد شد. لایة نواخت در زبان­چینی طبق نظریه خود­واحد [4]بررسی می­شود و در آخر ساختمان هجا و محدودیت های با­هم­آیی[5] واج­ها بررسی­خواهدشد.  }, keywords_fa = {}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99770.html}, eprint = {} } @article { author = {یعقوبی, رویا and نجومیان, امیرعلی}, title = {e}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {11}, number = {15}, pages = {248-273}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {e}, keywords = {e}, title_fa = {اسطوره شکنی ایماژ قهرمان جنگ به مثابه مرد محوری سلطه گر خوانش نمایشنامه آموزش اولیه پاولو هامل نوشته دیوید ریب}, abstract_fa = {چکیده:مراد از مقاله حاضر تجزیه و تحلیل چگونگی ترسیم واسازی اسطوره ایماژ قهرمان جنگ به مثابه مرد محوری سلطه گر در نمایشنامه آموزش اولیه پاولو هامل نوشته ی دیوید ریب، نویسنده آمریکایی، می باشد. برای نیل به این هدف، از رویکرد لوٸی آلتوسر[1] به ایدئولوژی در تحلیل گفتمانهای اجتماعی و شکل گیری جنسیتی سود جسته ایم. هویت مرد محوری به مثابه ایدئولوژی عمل می کند و از طریق سازوبرگ های ایدئولوژیک حکومتی[2] مانند خانواده، موسسات آموزشی، هنر و رسانه که موجود ایدوئولوژی هستند و افراد جامعه آنها را در خود نهادینه می سازند شکل می گیرند و ساخته می شوند. هویت مرد محوری از ساختاراجتماعی و فرهنگی نشأت می گیرد وحامل ویژگی های خاص خود مانند برترپنداری مرد، خشونت، ستیزه جویی، پرخاشگری، وقدرت روحی و جسمی می باشد. تاثیر خانواده، فرهنگ عامیانه و رسانه که نظام عقیدتی و ارزشی را شکل می دهند درنمایشنامه  آموزش اولیه پاولو هامل به خوبی ترسیم شده است. دراین نمایشنامه مردان شخصیتهایی هستند که تلاش می کنند برمبنای گفتمان حاکم و خصلت های مردانه مثل خدمت سربازی ؛ شرکت در جنگ ؛ و ستیزه جوئی، خشونت وسلطه گری رفتار کنند اما تلاشهای آنها بی نتیجه است چراکه اسطوره ارزشهای آمریکایی دررابطه با مردانگی دراین نمایشنامه زیر سٸوال می رود و واسازی[3] می شود.کلید واژه ها: اسطوره شکنی مرد محوری سلطه گر، سازوبرگ های ایدئولوژیک حکومتی، دیوید ریب، آموزش اولیه پاولو هامل[1] Louis Althusser (1918-1990).[2] Ideological States Apparatuses [ISAs].[3] Deconstruction.}, keywords_fa = {اسطوره شکنی مرد محوری سلطه گر,سازوبرگ های ایدئولوژیک حکومتی,دیوید ریب,آموزش اولیه پاولو هامل}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99777.html}, eprint = {} }